Färre tågspår ger trängsel i Malmö
- Det blir ett organiserat kaos, säger Stefan Rindestig, trafikutvecklare på Skånetrafiken.
I slutet av 2010 kommer stationen i Malmö att vara en genomfartsstation. Den nybyggda Citytunneln gör då att lokal- och regionaltågen inte behöver vända, utan kan gå vidare efter stoppet på den nya underjordiska stationen Malmö Nedre.
Under 16 månader halveras antalet spår på centralen, samtidigt som flera tåg mellan Malmö och Lund kommer att ställas in under rusningstid. Minskningen av antalet avgångar, från nio till sex i timmen, börjar i augusti 2009.
Tågen på de kvarvarande avgångarna kommer att förlängas, vilket innebär längre tåg även norr om Lund.
- Det stora besväret blir trängsel på plattformarna, säger Rindestig.
Resenärerna får också finna sig i att avgångarna under ombyggnaden flyttas från banhallen till den nuvarande Pågatågstationen.
Skånetrafiken kommer trots den årliga Malmöfestivalen och Lundakarnevalen 2010 inte att förstärka trafiken med bussar. Dock kommer Skånetrafikens biljetter att gälla mellan Lund och Malmö på SJ:s tåg under juli 2009.