En miljon svenskar fildelar
Över 90 procent av alla svenskar mellan 16 och 44 år hade under första kvartalet 2005 använt internet, visar statistiken från Statistiska centralbyrån (SCB).
40-talister och 50-talister är inte mycket sämre. 85 procent använde sig av internet, men bland svenskar över 55 är internet ett överskattat nöje. Bara drygt 60 procent använde sig av nätet. I den gruppen är också könsskillnaderna påtaglig. Knappt hälften av de äldre kvinnorna hade kopplat upp sig.
Ännu större blir könsskillnaderna när det gäller fildelning. Alltså att ägna sig åt den för musik-, film- och programindustrin så förhatliga vanan att ladda ner material från internet. Allt som oftast utan att tänka för mycket på upphovsrättslagstiftningen. Från den första juli i år är det också olagligt att ägna sig åt fildelning av upphovsrättsskyddat material via nätet. I höstas föll den första domen i ett fall då en Västeråsare fick 16000 kronor i böter för att ha lagt upp filmen Hipp Hipp hora för nedladdning. I början av november dömdes en Sollentunabo till 80 dagsböter för att ha lagt ut filmen Den tredje vågen på nätet.
Enligt SCB har långt över en miljon svenskar använt sig av fildelningsprogram under första kvartalet. Mer exakt var femte person totalt sett. I åldern 16–24 år har hälften av alla män gjort det. Men andelen kvinnor som delar hämtar eller delar med sig av digital "hårdvaluta" i form låtar, spel, filmer eller program är bara hälften så stor som bland män. Något fler än en tredjedel av befolkningen har använt internet för att köpa eller beställa varor och tjänster under samma period. Sverige hamnar därmed tillsammans med Storbritannien i topp bland EU-länderna.
Däremot har bara var tionde själv sålt något via nätet.
Vanligast är att vi beställer resor och logi via nätet.. Därnäst följer köp av kläder, film, musik och böcker. Trots allt snack om spel på internet tycks det tillhöra ovanligheterna. Bara en av hundra uppger i SCB:s undersökning att de köpt till exempel travkuponger, tips eller lotto via nätet.
Det absolut vanligaste användningsområdet av internet är att söka information om varor eller tjänster, enligt SCB:s statistik. (TT)
Anders Lignell