Byggstart för Citytunneln
Klockan elva invigdes citytunnelbygget på Dekanens idrottsplats vid Triangeln.
– Äntligen, sade Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, och sken i kapp med solen.
Adde Malmberg var konferencier. Tal hölls förutom av Persson och Reepalu även av Citytunnelns projektchef Örjan Larsson och Banverkets generaldirektör Bo Bylund. En barnkör sjöng fina sånger om att alla barn är lika mycket värda, och det hela avslutades med ett framträdande av den skånska hiphopgruppen Advance Patrol.
Själva spadtaget var egentligen ett borrtag. För ändamålet hade en cirka tio meter hög röd skruvborr ställts dit för att symbolisera det borrande som sedan kommer att äga rum, fast då vågrätt och 20 meter under marken.
Statsministern styrde borren från behörigt avstånd, via radiovågor från en liten pulpet.
- Detta kommer att göra Malmö ännu mer starkt, vackert och modernt, sade Göran Persson.
Den sex kilometer långa tågtunneln beräknas kosta drygt tio miljarder kronor och vara klar 2011. Tunneln borras ner i den kalkrika marken rakt under Malmö. Arbetet kommer under sex år att göra delar av Malmö till en byggarbetsplats med avspärrningar och med tunga transporter till och från byggplatserna. Detta börjar redan nästa vecka vid citytunnelstationerna Hyllie, Triangeln och Malmö C. Flertalet gator kommer att stängas av och de som bor ovanför tunneln kommer eventuellt att känna av vibrationer när borren går fram.