Annons
Nyheter

Butikschefer deppar i solskenet

Regn är guld och politiker saknar insikt. Åtminstone enligt Svensk handel, som på tisdagen presenterade Handelsbarometern för juli, ett nytt index över handelns framtidstro.
Nyheter • Publicerad 11 juli 2006

Sju av tio butikschefer tror att försäljningsutvecklingen i den egna butiken ökar de närmaste tre månaderna. Men endast var tionde butikschef tror att det blir aktuellt med nyanställningar.

Det kan jämföras med junibarometern, i vilken 22 procent trodde sysselsättningen skulle öka i den egna butiken.

Annons

"Att solen skiner är guld värt för semesterfirare men inte för handlare utanför dagligvaruhandeln", skriver Svensk handels vice vd Yvonne Ingman i en kommentar till julibarometern, som presenterades på tisdagen.

Butikschefernas optimism har enligt julibarometern överlag sjunkit med fem procentenheter. Det handlar enligt Ingman just om att allt färre tror att antalet medarbetare i handeln kommer att öka under de närmaste tre månaderna.

"Med politiker som i stort saknar insikt om företagares villkor, med hot om ytterligare begränsningar när det gäller nyrekryteringar via exempelvis laglig rätt till heltid och stopp för säsongsarbete är det därför inte underligt att butikscheferna är mer pessimistiska nu än i den förra Handelsbarometern", skriver Ingman.

Hon anför även nya textilkvoter och det soliga vädret som problem som oroar svenska butikschefer.

Två av tre butikschefer tror på fler soltimmar i juli i år än under juli i fjol. Slår prognosen in missar de viktiga dagar av så kallat guldregn, det vill säga "dagar med ett väder då semestrande svenskar hellre väljer köpcentrum än vilstolen".

Varannan butikschef menar att grått och mulet sommarväder är bäst för försäljningen. Det gäller förstås inte för dagligvaruhandeln, som gläds åt suget efter glass och grillmat. (TT)

Joakim Goksör

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons