Borttaget bidrag hotar Kristianstads flygplats
- Skulle det bli verklighet kommer vi i en helt ny situation. Det är redan så att aktieägarna i bolaget har försökt att minska sina bidrag, säger Bo Kristiansson (s), styrelseordförande i Kristianstad Airport AB. - Det finns även partier som gett uttryck för att vi har alldeles för stora bidrag, och att man måste se till att flygplatsen går med vinst. Vilket är helt orealistiskt. Det är i princip bara Arlanda som är vinstgivande i Sverige. Redan rationaliserat Enligt Bo Kristiansson har man redan rationaliserat och sparat på grund av att de tappat flera flyglinjer och minskat i antal passagerare som flyger därifrån. - Vi har nått gränsen nu, vi kan inte rationalisera mer personal. Då kommer flygsäkerheten inte att kunna upprätthållas. Därför får vi dels studera förslaget, dels föra en diskussion inom organisationen för de kommunala flygplatserna. Vi får även ta en diskussion med ägarna hur vi ska hantera och tackla den här frågan. Slår hårt mot Kristianstad Enligt honom skulle ett minskat statligt bidrag slå hårt mot Kristianstads flygplats. Är det risk för att den läggs ned? - Det tror jag faktiskt inte att kommuninvånarna i nordöstra Skåne kan acceptera, att inte ha tillgång till en väl fungerande flygplats. Men vem ska betala för den? - I dag är det en kommunal flygplats. Men jag har starka invändningar mot förslaget, jag tror inte det är genomförbart. Förslaget nämns i en skrivelse från Näringsdepartementet, där de ska gå igenom driftbidragen till kommunala och privata flygplatser inför den nya transportpolitiska propositionen som kommer under våren 2005. Tappar bidrag I skrivelsen framförs flera tänkbara metoder för att räkna ut framtida driftbidrag. En modell är att flygplatser med fler än 100000 passagerare årligen inte skulle få något statligt bidrag alls. - Kristianstad ligger nu och balanserar på omkring 100000 passagerare efter alla neddragningar, kommenterar Bo Kristiansson. Skulle förslaget genomföras, innebär det att Kristianstad, Västerås, Växjö, Örebro och Göteborg City tappar sina bidrag. I stället kommer dessa bidrag att flyttas över till flygplatser i glesbygden eller med färre passagerare. Exempelvis skulle Vilhelmina få tre miljoner ytterligare, utöver de 7,7 miljoner som redan fås. Oskarshamn skulle få 1,4 miljoner till, utöver nuvarande 3,6 miljoner. Text: Clifford Johansen