Annons
Nyheter

Blekingetåg får troligen fortsätta rulla

Tågtrafiken i Blekinge ser ut att kunna räddas. Landstinget Blekinge och länets kommuner är beredda att garantera en viss turtäthet på Kustbanan mellan Kristianstad och Karlskrona när banan elektrifieras.
Nyheter • Publicerad 10 december 2004

Med all sannolikhet klubbas arrangemanget på ett styrelsemöte inom socialdemokraternas partidistrikt på torsdagseftermiddagen.

Socialdemokraterna har tillsammans med sina stödpartier politisk majoritet i landstinget och länets samtliga fem kommuner.

Annons

– Givetvis har partidistriktet ett stort inflytande både regionalt och lokalt här i Blekinge, konstaterar distriktets ordförande, kommunalrådet Mats Johansson (s) i Karlskrona.

– Det här förslaget har redan processats hos landstingsledningen och hos kommunpolitikerna, säger han men vill inte i förväg avslöja några detaljer.

Bakgrunden är bland annat hotet från Rikstrafiken om att finansiera enbart fyra dagliga dubbelturer på Kustbanan mot 13 i dag. Den nye generaldirektören från i somras, Staffan Widlert, håller betydligt hårdare om penningpungen än företrädaren Kjell Dahlström. Under Dahlströms tid som generaldirektör sprängdes myndighetens alla budgetramar.

– De budgetproblem som Rikstrafiken har fått det senaste året beror på flygupphandlingarna i Norrland och har ingen direkt koppling till problematiken kring Blekinge kustbana, säger Kjell Dahlström.

Under förhandlingar i onsdags om Kustbanans framtid begärde det regionala trafikbolaget, Blekingetrafiken, att Rikstrafiken ska garantera åtminstone åtta dagliga dubbelturer. Men ingen uppgörelse nåddes.

Samtidigt har Banverket hotat att stoppa elektrifieringen – ett projekt på 800 miljoner kronor – om inte Blekingetrafiken garanterar upphandling av en viss mängd trafik.

Skulle det bli så skulle de trafikansvariga i Blekinge stå med riktigt långa näsor. Blekingetrafiken har redan köpt nya eldrivna tåg av typen Öresundståg och sålt 14 av sina 15 dieseldrivna tågsätt till danska DSB och till Israel.

Men nu ser alltså den ursprungliga planen ut att hålla. I så fall börjar bygget utmed Kustbanan nästa sommar och ska vara avslutat i juni 2007. (TT)

Karlskrona
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons