Annons
Nyheter

Banverket inleder förstudie för tåg Malmö-Dalby(-Sjöbo)

Före år 2015 kan tågen åter börja rulla mellan Malmö och Sjöbo. Det hoppas i alla fall trafikutskottet, som arbetar hårt för att den så kallade Simrishamns- banan ska förverkligas.
Nyheter • Publicerad 23 augusti 2002

Nästa år vill man satsa 40 000 kronor på att marknadsföra tågplanerna bland allmänhet och beslutsfattare. 50 000 kronor vill man avsätta för en så kallad stråkstudie av banan. Banverket har nu också beslutat att satsa på en förstudie av den första delen av banan, något som hälsas med glädje av trafikansvariga i Sjöbo kommun. - Det betyder att Banverket accepterat att tågtrafik ska komma till stånd på sträckan Malmö-Dalby, och det är första steget mot att fortsätta över Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn, förklarar Monica Strömbeck, planeringsekreterare i Sjöbo. Hon är kommunens representant i det nätverk, som består av alla kommuner längs Simrishamnsbanan samt Skånetrafiken. - I det nätverket finns en stor enighet och vilja att få till stånd Simrishamnsbanan. Den skulle betyda oerhört mycket för den regionala balansen, säger hon. Banverket har tidigare bekostat en så kallad stråkstudie över sträckan Malmö-Staffanstorp-Dalby, ett arbete som tagit tre år och där även kommunerna medverkat. Nu går Banverket vidare med en mer detaljerad förstudie över den sträckningen. Dalby-Simrishamnsdelen, däremot anser sig Banverket inte ha råd att bekosta någon stråkstudie för i dagsläget. De berörda kommunerna har därför själva beslutat satsa på en sådan. Järnvägsexperten Stellan Lundberg från Umeå har anlitats för att utreda sträckans möjligheter. Han har tidigare arbetat med bland annat Blekinges kustbana och Svealandsbanan, och fått gehör hos Banverket. - Vi har hittills gjort en regional analys, berättar Stellan Lundberg. Den visar att kommunerna Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn har alltför lite arbetsmarknadssamspel med omgivningen, och att tillgängligheten till högre utbildning inte är tillräcklig. Sjöbo har ett visst utbyte med Lund, men inte i så hög grad med Malmö. - Det talar för att det vore fördelaktigt för regionen med en modern tåglinje, men nu ska vi gå vidare med en trafikprognos och en samhällsekonomisk analys. Det gäller att väga nyttorna mot kostnaderna. Den 30 september ska Stellan Lundberg lämna en preliminär rapport om bland annat vilken trafik som kan förväntas på en eventuell tåglinje österut från Dalby. Sträckan Malmö-Dalby beräknas kosta 470 miljoner kronor att förverkliga, och politikerna hoppas att den ska stå klar till år 2012. Dalby-Sjöbo-järnvägen kan påbörjas därefter, och den beräknas till 510 miljoner. Sjöbo-Simrishamn är dock ännu inte kostnadsberäknad. Kommunerna längs sträckan hoppas att Simrishamnsbanan får del av de 100 miljarder kronor, som finns avsatta för järnvägsutbyggnad i landet fram till år 2015. Med en tågförbindelse västerut skulle Sjöboborna kunna ta sig till Malmö på 36 minuter.

Jenny Isaksson jenny.isaksson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons