Åtgärder mot försenade X 2000
Tidigare i år har snabbtågens punktlighet legat mellan 62 och 79 procent. Räknat på samtliga SJ:s tåg har siffran legat mellan 86 och 92 procent.
Enligt SJ:s vd Jan Forsberg har punktligheten sjunkit under en acceptabel nivå. En orsak är att det blivit fler avgångar, fler resenärer och förlängda tåg. Det har slitit hårt på X 2000-tågen och lett till olika tekniska problem som har försämrat punktligheten det senaste året.
SJ konstaterar att underhållet av spårsystemet inte hållit samma höga takt som trafikökningen. Det åtgärdsprogram som nu sätts in ska därför genomföras i direkt samarbete med Banverket.
Banverket utser en riksoperativ samordnare för X 2000-trafiken. Det förstärker också sin trafikledning för att snabbare kunna åtgärda trängsel i spårsystemet.
Banverkets driftscentraler ska ha ett särskilt fokus på X 2000-tågen under varje resa. Inom kort presenterar SJ fler åtgärder mot förseningarna.
Samtliga X 2000-tåg ska tas in på verkstad för genomgång och åtgärder, vilka ska vara klara till årsskiftet. Hittills är 11 av 40 tågsätt klara. En expertgrupp ska kallas in till verkstäderna i Hagalund för att styra och kontrollera de åtgärder som sätts in. Felrapporteringar ska öka och nya fel ska åtgärdas omedelbart, framkom det när SJ och Banverket höll presskonferens i dag.
SJ kommer också att ställa kraftfulla krav på underleverantörerna att jobba ikapp eftersläpande underhåll. Reparatörer ska varje dag följa med utvalda X 2000-avgångar för att avhjälpa eventuella fel på tågen.
SJ räknar med att insatserna utöver löpande underhåll kommer att kosta 50 miljoner kronor till och med första kvartalet 2009. De närmaste åren ska SJ investera ytterligare 500 miljoner kronor för att säkra X 2000-tågens drift på lång sikt.