Annons
Nyheter

Äldre tar över yngres medievanor

De ungas medievanor kryper upp i åldrarna. Webb-tv och nättidningar tar mer och mer tid från de traditionella nyhetsprogrammen , visar Mediebarometern från Göteborgs universitet.
Nyheter • Publicerad 21 maj 2008
Webb-tv och nättidningar tar mer och mer tid från de traditionella nyhetsprogrammen. Bild: Skärmdump från TA
Webb-tv och nättidningar tar mer och mer tid från de traditionella nyhetsprogrammen. Bild: Skärmdump från TAFoto: 

De senaste årens utbyggnad av bredbandsnäten har fått en dramatisk inverkan på svenskarnas medievanor. Sedan 2003 har andelen internetanvändare fördubblats från 33 till 64 procent en vanlig dag. Allra störst är förändringen i åldersgruppen 15—24 år som förra året lade 28 procent av sin totala mediekonsumtion på nätet.

Vad forskarna nu för första gången kan se är att de vanorna håller på att flytta upp till högre åldersgrupper. Nättidningar och webb-tv blir allt vanligare nyhetskällor på bekostnad av tv-kanalernas tablåsatta nyheter. I början av 2000-talet tittade 55 procent av befolkningen på tv-nyheter en genomsnittlig dag. Förra året hade siffran sjunkit till 39 procent.

Det finns en stor skillnad mellan olika socialgrupper. Knappt 30 procent av de lågutbildade använder internet hemma en genomsnittlig dag medan siffran för högutbildade är 64 procent. Betydligt fler män än kvinnor använder internet hemma.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons