Äldre tar över yngres medievanor
De senaste årens utbyggnad av bredbandsnäten har fått en dramatisk inverkan på svenskarnas medievanor. Sedan 2003 har andelen internetanvändare fördubblats från 33 till 64 procent en vanlig dag. Allra störst är förändringen i åldersgruppen 15—24 år som förra året lade 28 procent av sin totala mediekonsumtion på nätet.
Vad forskarna nu för första gången kan se är att de vanorna håller på att flytta upp till högre åldersgrupper. Nättidningar och webb-tv blir allt vanligare nyhetskällor på bekostnad av tv-kanalernas tablåsatta nyheter. I början av 2000-talet tittade 55 procent av befolkningen på tv-nyheter en genomsnittlig dag. Förra året hade siffran sjunkit till 39 procent.
Det finns en stor skillnad mellan olika socialgrupper. Knappt 30 procent av de lågutbildade använder internet hemma en genomsnittlig dag medan siffran för högutbildade är 64 procent. Betydligt fler män än kvinnor använder internet hemma.