Absolut rekord:81 miljoner liter sprit hittills i år
Pappkartongen ser ut som vilken Absolut-låda som helst, men är prydd med silverglänsande bokstäver som stolt förkunnar att det här är den nionde miljonte lådan. För i år.
Den inkallade pressen ser den dyka upp och kamerorna rasslar samtidigt som kartongen glider fram på rullbandet.
Högste chefen i Åhus, Krister Asplund, får posera med lådan och förklara hur mycket de egentligen gjort under året, när de för första gången passerar niomiljonersstrecket under ett år. Omkring 100 miljoner buteljer. Under fjolåret gjordes 76,2 miljoner liter. – Det här med att räkna i lådor är ett gammalt mått, som kommer från den tiden då det var tolv 75-centilitersflaskor i varje låda. Måttet har man behållit för att det ska vara jämförbart världen över, säger han.
För naturligtvis görs vodkan i många olika storlekar. Den här dagen är det 1,75-litersflaskor med den blå flaskan som rullar fram på två av linjerna och packas i kartonger. Just den vodka som de säljer mest av. Strax under tre fjärdedelar av all Absolut som säljs är blå.
Fortfarande är det USA som är den största marknaden, även om andra marknader får allt större betydelse. Eller kommer att få det i framtiden. Kina exempelvis. Ännu exporteras det dit i vad som kallas blygsam skala – men tillväxtpotentialen bedöms som enorm.
– Det är först nu, de senaste åren, det blivit möjligt att komma in där på allvar. Av de övriga smakerna är det citrusvarianterna som går bäst. Citron och mandrin är de smaker som säljer överlägset bäst – samtidigt har de sålt mer än förväntat av årets nya smak, apeach.
Den relativt nya superpremiumvodkan Level, som är en helt annan produkt än Absolut, räknas också med i de 81 miljoner liter som tillverkats i år.
– Vi kan inte ge några siffror, den är ännu i sin linda. Men även utan att räkna med den hade vi nått upp i 9 miljoner kartonger i år, säger Krister Asplund.
För trots milstolpen i fabrikens historia fortsätter produktionen. Mellandagarna har man visserligen stängt, och någon mer miljonkartong hinns inte med i år. Men dock åtskilliga litrar till innan personalen får en välförtjänt julledighet.
Kapacitetsmässigt klarar fabriken att öka omkring 10– 15 procent till. Men mer lär det bli när satellitanläggningen i Åhus industriområde står klar sommaren 2007. Då ska två av fem linjer i befintliga fabriken tas bort, och ersättas av nya.
I satelliten ska de två tappningslinjerna klara av 22 miljoner liter om året.
Clifford Johansen
044-18 56 40
clifford.johansen
@kristianstadsbladet