Annons
Nyheter

Tågen på frammarsch

1999 var Trelleborg ett av resmålen i det populära tv-programmet ”På spåret”. Frågorna på staden handlade om gummifabriken, hamnen och Sjöormen på Stortorget.
Nyheter • Publicerad 11 juli 2009

Det var ingen konst för programmet att komma till staden. Det går som bekant spår till Trelleborg fast det är främst godståg som når staden på den vägen.

Nu är det färdigåkt för Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg och istället kommer Kristian Luuk och Fredrik Lindström att trafikera ”På spåret” nästa säsong. Oldsbergs torra och rappa kvickheter kommer att ersättas av mer en ironisk och underfundig humor från Luuk.

Annons

”På spåret” som till hösten går in på sin tjugonde säsong kan nästan ses som en lång framgångrik reklamfilm för tågresandet. Och visst är det medvind för tågen, både i Sverige och i omvärlden.

Men ser man på järnvägsutvecklingen i Sveriges historia har den inte bara gått på räls. Under andra halvan av 1800-talet började utbyggnaden av järnvägen på allvar i Sverige, en utveckling som ledde till att nya samhällen längs med rälsen växte fram.

När depressionen slog till och med bilismens framgångar på 1930-talet började de första nedläggningarna av små järnvägar i Sverige. Ett uppsving för järnvägen kom efter andra världskriget men sedan på 1960-talet minskade åter tågtrafiken till följd av att allt fler flyttade från landsbygd till stad. Bilen blev allt vanligare som transportmedel.

Järnvägen mellan Malmö och Vellinge blev ett av dessa offer. Det räckte inte bara med att tågtrafiken togs bort, man rev också upp spåren i början av 1970-talet. Nu var det bilen som gällde. Några år senare kom oljekrisen.

Nu är det andra tider och tågen är på frammarsch. Det finns många fördelar med tåg men de främsta argumenten i dag är de miljömässiga. Tåg är jämfört med andra transportmedel det överlägset mest energieffektiva.

Visst finns det nackdelar också med tåg. Det främsta är att det är dyrt att anlägga järnväg. Dessutom kan man säga att lagt spår ligger. Och det gör det mellan Malmö och Trelleborg på den så kallade Trelleborgsbanan. Där går i dag framför allt godstrafik. För att sträckan ska kunna få persontrafik krävs en utbyggnad av banan så att tågen kan mötas på fler ställen

Med tanke på att befolkningen ökar i Sydvästskåne och att pendling mellan kommunerna blir allt vanligare finns det i dag inga farhågor om att sträckan inte skulle bära sig för persontrafik. Men det saknas pengar.

Jag hyser inga tvivel om att det i framtiden kommer pågatåg till Trelleborg. Men frågan är om Luuk och Lindström hinner göra ett nytt besök med pågatåg till staden innan de drar vidare till nästa tv-projekt. Jag tvivlar på det.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons