Annons
Nyheter

Skakande tågupplevelse

Tåg 545 med avgångstid från 18.21 från Stockholm till Malmö avgick i tid. Kanske det också kunde komma fram tid.
Nyheter • Publicerad 25 februari 2011

Men tiden var inte så viktigt, hemma var det sängen som väntade. Däremot undrade jag om tåget, i vilket skick är det? Skulle jag få åka hela resan i ett tåg som mår bra? Här följer min tågresa.

19:26

Annons

”Vi har haft lite problem med våra toaletter. Den enda fungerande toaletten hittar ni i vagn nummer två” får vi veta av tågpersonalen. Det är drygt tre timmar kvar till Malmö. Gissa om det kan bli panik på tåget. Det är helt fullsatt, folk sitter till och med på lediga platser i bistron.

19:45

Stora problem med ventilationen i min vagn. Det är varmt och kvavt. Och jag som hade tänkt dricka lite vatten på vägen eftersom toaletterna inte fungerar. Till sist får tågpersonalen igång ventilationen. Då börjar min hjärna fungera igen.

20:07

Tåglutningssystemet, eller vad det nu heter, fungerar inte så tåget kan inte köra så fort som X2000 egentligen ska och kan köra. Det hade i så fall blivit för obekvämt att åka, meddelar tågvärden. Vi blir tjugo minuter sena till Malmö. Hm, undrar om alla kan hålla sig. Förvisso har trycket lättat betydligt eftersom hälften av passagerarna gick av i Norrköping och Linköping.

20:14

Vid avgång från Linköping ber tågvärden oss att sitta så mycket som möjligt på vår fortsatta resa eftersom det ”kommer att gunga lite i kurvorna” som han uttrycker det. Anledningen? Se 20:07 ovan. Kan meddela att det är en skakande upplevelse att gå genom tåget. Om jag har problem så undrar jag hur det är för alla andra.

21:04

Nässjö, och vi är tio minuter sena. Tågvärden hälsar nypåstigna välkomna och tar upp de kända problemen med lutningen och toaletter. Det mest positiva: Inga nya problem har tillkommit.

22.49

Annons

Vi ankommer till slutstationen, sju minuter efter tidtabell. En stor eloge till personalen som lyckades med bedriften att hålla nere förseningen trots alla problem med tåget.

Jag har stor förståelse för dem som påstår att våra svenska tåg inte är i det bästa skicket. Där bör man verkligen göra något om det är fler än mitt X2000-tåg som mår dåligt.

Däremot har jag inte hört något om hur tågpersonalen mår. På det tåg som jag åkte fick personalen jobba febrilt på alla håll och kanter med att lösa de problem som hela tiden uppstod. Så jag undrar efter en vinter som denna, är det någon som vill berätta hur tågpersonalen mår?

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons