Annons
Nyheter

På och under ytan

Vatten är helt livsnödvändigt för människan. Hon har även genom historien haft nytta av vatten på andra sätt.
Nyheter • Publicerad 20 augusti 2011
Vad är det som händer bakom stängslet?Foto: 

Ta till exempel vattnets förmåga att bära andra föremål, dess bärkraftighet. Den har människan genom årtusenden använt för att transportera sig själv och andra varor på åar, floder, älvar och över haven. När människan väl bemästrat konsten att färdas på vatten till sin fulländning har världen blivit större – och mindre på samma gång.

Idag är sjöfarten en mycket viktigt del av vår värld. Kanske inte så mycket som ett sätt att resa men väl för att transportera varor. Det går inte att tänka sig en global handel i dag utan sjöfart.

Annons

När vi vill idka handel över långa avstånd är vägen över vattnet ett nästan oslagbart transportmedel vad gäller kostnader och volymer. Fast inget är så bra att det inte kan bli bättre och i det avseendet borde sjöfarten bli mer miljövänlig än den är idag.

Sjöfartens betydelse gäller också vårt avlånga land från norr till söder. Om det framför allt är inhemsk producerad järnmalm som transporteras från vår nordligaste hamn i Luleå så är det nationellt viktig import och export som gäller i den sydligaste hamnen, den i Trelleborg.

Trelleborgs goda läge för sjöfart har utnyttjats under flera århundraden men det var först på 1800-talet som den hamn som nu finns grundades. För att visa upp hamnen från sin bästa sida anordnas i dag den traditionella Hamnens dag då allmänheten bjuds in för att se närmare på verksamheten. Man får bland annat se hamnens stora truckar i aktion och det bjuds på glass, korv och sillamacka. Entreprenören Jonab är på plats och informerar om den nyligen påbörjade utbyggnaden.

Det är så klart en dag då Trelleborgs hamn står i centrum. Men som TA visat genom sin granskning av hamnen den senaste månaden finns det annat under ytan som inte riktigt är som det borde vara. Det handlar om ett olämpligt språkbruk från vd Tommy Halén mot anställda, om påstådda försök att få överklaganden att dras tillbaka och ett dokument från en konkurrerande hamn. Vad som är sant eller inte är svårt att uttala sig om men finns det starka belägg för de anklagelser som förts fram är det allvarligt och det måste man gå till botten med.

Vad som är klart är att arbetsmiljön runt vd:n av anställda har upplevts som grabbig, vilket Tommy Halén själv bekräftar. Vidare säger två söderslättspartister att de blivit uppvaktade av Tommy Halén och socialdemokraten Sten Björk om en uppgörelse att överklaganden om hamnens utbyggnad skulle dras tillbaka. Dessa påståenden avvisas av Halén och Björk.

Dessutom, vilket framkom i TA förra lördagen, har vice vd Anders Madsen, från sin tidigare arbetsgivare, Copenhagen Malmö Port, CMP, tagit med sig ett dokument med uppgifter om ett kontrakt med ett rederi. Huruvida det är ett äkta kontrakt har inte kunnat bekräftas.

Allt detta sammantaget är inte bra för hamnen. Så vad görs nu? En extern utredning ska till tillsättas av hamnstyrelsen för att gå till botten med ledningens ansvar. Mitt råd är att den ska vara så oberoende som möjlig så att alla kort kan läggas på bordet.

Det är viktigt att hamnstyrelsen sköter sin uppgift väl och får ett bra underlag för framtida beslut. Ytterst är det styrelsen som ansvaret för vad som händer i hamnen. Jag hade önskat att man var mer öppen från hamnstyrelsens sida allt eftersom nya avslöjanden kommit fram.

Vad gäller hamnens framtid så är det den nyligen påbörjade utbyggnaden som är i fokus. Utbyggnaden är beslutad av den högsta demokratiska församlingen i Trelleborg, kommunfullmäktige. Den är miljöprövad av Miljödomstolen och dessutom prövad upp till högsta instans. Utbyggnaden är ett stort steg framåt för både hamnen och Trelleborgs kommun.

Att som Söderslättspartiet föra fram krav på att utbyggnaden ska stoppas efter den senaste tidens rapportering om hamnen håller inte. Det är i linje med deras egen agenda som gällt från dag ett. Partiet har sitt ursprung i ett motstånd mot utbyggnaden. Att komma upp med några realistiska alternativ från partiets sida har däremot varit svårt.

Annons

Hamnens betydelse för Trelleborg kan inte överskattas. Den ger staden och kommunen arbetstillfällen och en har betydelse som går långt utanför kommungränsen. Dessutom lockar hamnen till sig företag att etablera sig här. Ta till exempel Kockums industrier som är på väg att flytta från Malmö till Trelleborg. Det är en stor arbetsgivare och troligen hade man inte valt att flytta hit om inte hamnen fanns.

Vi har vattnet att tacka för mycket. Det ger oss liv och är även en viktig transportled över världens hav. Men det finns också sådant som döljs under ytan. Det måste nu upp till ytan för att synas. Det gäller verkligen för Trelleborgs hamns inre verksamhet.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons