Annons
Nyheter

Medfinansiell tango

De närmaste veckorna står Trelleborg inför ett par viktiga besked som kan påverka kommunen för lång tid framöver.
Nyheter • Publicerad 27 mars 2010
Foto: 
Ett av Skånetrafikens nya pågatåg var på snabb visit i Trelleborgs hamn förra året. När kommer det hit igen?
Ett av Skånetrafikens nya pågatåg var på snabb visit i Trelleborgs hamn förra året. När kommer det hit igen?Foto: 

I nästa vecka väntas regeringen fatta beslut om den nya infrastrukturplanen och då blir det klart om Trelleborg får pågatåg till 2016. Dessutom väntas Miljödomstolen snart ge besked om Trelleborgs hamns ansökan om en utbyggd hamn.

Med tanke på att utbyggnaden av E 6:an nu kommit igång på allvar blir det allt tydligare att förändringarnas vindar sveper över Trelleborg.

Annons

I förslaget till ny översiktsplan är bilden tydlig, Trelleborg håller på att förändras till en boendekommun från att ha varit en utpräglad industristad. Med en kraftigt expanderade Öresundsregion blir Trelleborg också alltmer en del av den arbetsmarknaden.

Nu är frågan om de kommande beskeden går i takt med den pågående utvecklingen. Pågatåg till Trelleborg är i det sammanhanget en mycket viktig fråga för att utvecklingen inte ska hämmas i kommunen. I nuläget är det oklart vilket beslut regeringen fattar i nästa vecka.

Det är väl känt att det krävs två för att dansa tango. Tre kommuner och Region Skåne bjöd i somras upp Banverket till en medfinansiell dans. Då skrev de fem parterna tillsammans med Vägverket under ett avtal på som innebär att Trelleborg, Vellinge, Malmö och regionen går in med totalt 215 miljoner kronor i utbyggnaden av Trelleborgsbanan som ska ge pågatågstrafik senast till 2016.

Därefter kom kallduschen. Banverket presenterade sitt förslag till infrastrukturplan för 2010–2021 och där fanns inte pågatåg till Trelleborg med inom den befintliga ramen. Plötsligt haltade den medfinansiella tangon betänkligt.

En utbyggd Trelleborgsbanan var inte helt borta från planen men för att den ska bli verklighet måste den ekonomiska ramen för planen ökas med 15 procent.

Därefter har Trelleborg, Vellinge och Malmö tillsammans med Region Skåne på olika sätt lyft frågan gentemot näringsdepartementet och regeringen. I november förra året var medfinansiärerna beredda att gå in med förskottering av Banverkets del på 275 miljoner kronor. Därefter har det utåt sett inte gjorts några fler försök att påverka regeringen. Troligen har de informella kontakterna varit desto fler.

Det är alltså regeringen som fattar beslutet om infrastrukturplanen. Regeringen kan gå emot Banverket och ändra på prioriteringarna och lyfta in Trelleborgsbanan i infrastrukturplanen. Men samtidigt måste då också något annat projekt lyftas ut. Det låter inte troligt att man gör det ett valår.

Den andra lösningen, att man ökar den ekonomiska ramen med 15 procent, är mer realistisk. Det innebär en extra satsning på infrastruktur i vårt avlånga land. Med ett sådant beslut skulle regeringen vinna många poänger eftersom tågen i grunden är ett miljövänligt transportmedel. En stor tågsatsning ligger också väl i tiden efter de stora problem som tågtrafiken haft i vinter och som blottat stora brister i underhållet av järnvägsnätet.

Skånetrafiken köpte förra året 49 nya pågatåg. Ett av de nya pågatågen ska döpas efter författaren Victoria Benedictsson, bördig från Söderslätt. Vad vore inte bättre än att det tåget blev det första att köra in på Centralstationen i Trelleborg. Och då helst senast 2016.

Fast då gäller det att regeringen lyfter in det nybildade Trafikverket i den medfinansiella tangon igen. Det är väl inte för mycket begärt?

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons