Med ökad frihet följer ökat ansvar
Det skulle kunna vara en beskrivning av skolan i Sverige men det stämmer lika väl på USA.
Efter att USA i höstas på nytt tappade mark i den internationella Pisa-studien som undersöker femtonåringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap har skolan blivit en het fråga i landet. För att inte tappa i internationell konkurrenskraft mot framför allt de allt bättre eleverna i Kina höjs nu rösterna för att något måste göras för att vända trenden med sämre resultat. Detta samtidigt som USA har ett rekordstort budgetunderskott att tampas med. Det är givetvis ett svårt dilemma.
Hur lärarnas status ska höjas debatterades i förra veckan på tidningen New York Times nätupplaga. Förslagen var många liksom läsarkommentarerna.
En anledning till att läraryrket måste bli mer attraktivt är erfarenheter från länderna som har de bästa eleverna, till exempel Japan, Finland och Singapore. I dessa länder är lärarna högt aktade och det är ett yrke som många vill utbilda sig till.
I nätdebatten på New York Times lyftes det fram flera bra förslag på hur fler studenter ska välja lärarbanan. Det handlar om högre lön, mer frihet för lärarna och bättre möjligheter att utvecklas inom yrket. Åtgärderna kan tyckas förvånansvärt enkla men är ändå vara svåra att genomföra, både i USA och Sverige.
Men om man på andra sidan Atlanten debatterar vad som behöver göras i skolan är det desto mer som händer i Sverige. Bland de skolreformer som är på gång finns en ny lärarutbildning och införandet av en lärarlegitimation. Det kommer givetvis att sätta fokus på lärarna och med största sannolikhet höja intresset för yrket. I dag är lärarprogrammet en av de utbildningar som har lägst söktryck.
Skolreformer i all ära. Den kanske viktigaste förändringen ligger troligen just i att öka friheten för lärarna. Den främsta uppgiften för en lärare är att eleverna uppnår sina mål. Hur detta uppnås är upp till läraren att bestämma. Politikerna ska inte detaljstyra arbetet i klassrummen men tyvärr är det många lärare som kan vittna om att yrkets frihet successivt har naggats i kanten.
Med ökad frihet för lärarna följer också ett ökat ansvar. Det är själva kärnan i resonemanget. Får lärarna mer frihet att genomföra sitt uppdrag ska också ansvaret och kraven på lärarna öka. Då kan både lärare och elever växa.
Låt det vara en lärdom för både Sverige och USA för att locka till sig de bästa studenterna till yrket.