Med facit i hand
Skolan var ett område som debatterades i går. Ökad segregering, sämre resultat och ett minskat studieintresse är några problem.
Steve Bolingbroke, managing director på Kunskapsskolan i England, gjorde en jämförelse mellan det svenska och engelska skolsystemet. I stort är skillnaderna inte så stora. Skolan kostar ungefär lika mycket per elev och resultaten är i stort desamma. En sak skiljer, i England är eleverna bättre på naturvetenskap än i Sverige. Det är ett problem för den framtida svenska industrin, menade han.
Och så är det. Skolan och den framtida tillväxten hänger ihop. Skolans problem är alltså hela samhällets problem.
Det är lätt att säga vad skolan ska vara. Där ska eleverna få förutsättningar att utveckla sig själva. Det är lätt att säga vad skolan har för problem. Lärarna måste få bli bättre lärare och syssla mindre med dokumentation. Ändå befinner vi oss här, med en skola som behöver förändras.
Det är på något sätt paradoxalt. Skolan har de senaste decennierna genomgått flera stora reformer, kanske några för många. Än är det inte riktigt bra.
Varför är det svårt att göra läxan när man redan har facit?