Annons
Nyheter

En väg i tid och rum

Den nya motorvägen mellan Trelleborg och Vellinge går över ett uråldrigt kulturlandskap.
Nyheter • Publicerad 26 maj 2012
Ett invigningsklipp för den nya motorvägen. Foto: Claes Nyberg
Ett invigningsklipp för den nya motorvägen. Foto: Claes NybergFoto: Claes Nyberg

Det var här som inlandsisen först lämnade den skandinaviska halvön efter den senaste istiden. Följaktligen var det också hit som de första människorna kom till det som i dag är Sverige. De äldsta spåren av människor är från södra Skåne och bortåt 13 000 år gamla. Dessa människor levde som jägare. Som så mycket annat kom utvecklingen söderifrån. För cirka sextusen år sedan införs jordbruket och djurhållningen med inspiration från kontinenten – det var då Söderslätt började brukas.

Det säger sig nästan självt men tål att upprepas, under Trelleborgs markyta finns det många arkeologiska fynd, kanske flest i landet. Extra tydligt blev detta vid utgrävningarna inför motorvägsbygget mellan Trelleborg och Vellinge.

Annons

Vid torsdagens högtidliga invigning av motorvägen berättade arkeologen Magnus Andersson om vad man hittat i den skånska myllan. Det kanske viktigaste fyndet var en mer än 5?000 år gammal processionsväg kantad av ett tjugotal dösar söder om Håslöv. Den visar tydligt på människans behov av att förflytta sig över landskapet.

Idag kan den uppmärksamme bilresenären se spåren av historien i de konstverk som kantar den nya vägen. Konstverken av den franske konstnären Bernard Lassus ska symbolisera olika delar av den långa historia som är förknippad med landskapet. Där finns bland annat en stenåldersgrav, en pilspets och djurhorn. Även den moderna tiden är representerad med ett konstverk föreställande stora kugghjul vilka ska symbolisera industrialiseringen.

Vägar binder samman platser och människor. Men färden på den nya motorvägen kan också ses som tidsresa, både bakåt och framåt i tiden. Även om cyklerna går betydligt snabbare idag kan man ändå tycka att utvecklingen inte går tillräckligt fort. Misstaget i början av 1970-talet att inte fortsätta motorvägsbygget söderut från Vellinge har tagit lång tid att rätta till. Tyvärr allt för lång tid då många olyckor har inträffat på det som en gång kallades ”dödens väg”. Den kan vi glömma – men minns vägens alla offer.

Sedan urminnes tider har människan skapat vägar. Med de första hjulförsedda fordonen uppstod behovet av bättre vägar och därefter har utvecklingen varit svindlande. Dagens vägbyggarkonst innehåller långt mer avancerade teknik än man kan föreställa sig. Vid planering och projektering är datorerna viktiga hjälpmedel och själva vägbyggandet kräver många maskiner och exakt precision. En väg ska hålla för mycket.

Nu gäller det att blicka mot framtiden. För ett par månader sedan inleddes utbyggnaden av två nya vägar i Trelleborg, dels Hedvägens förlängning ut till Maglarpsrondellen, dels Västra ringvägens förlängning till väg 108. Det är viktiga vägutbyggnader för att underlätta transporterna till och från Trelleborg.

Den kanske viktigaste frågan återstår, att förbättra transporterna till och från hamnen. I dag går all lastbilstrafik genom staden. Så kan det inte vara i framtiden. Nu måste politikerna jobba för att få bort den tunga trafiken i centrum. Det är dags att börja planeringen för en ringväg runt Trelleborg.

Väntan på den må vara en parentes i mänsklighetens historia men en sedan länge efterlängtad uppgradering av det moderna Trelleborg.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons