Att orka hela grundskolan
Det är inte alltid så lätt att räkna rätt i politikens värld. Men givetvis är det en välkommen och rejäl satsning på att lyfta landets alla elever i ett så viktigt ämne som matematik.
Förutom att regeringen går Skolverket till mötes med 1,3 miljarder kronor till vidareutbildning av lärarna ska ytterligare 1,3 miljarder gå till ett mattelyft åren 2012–2015. I grundskolan ska antalet mattetimmar ökas med 120 timmar, från 900 till 1020.
Bättre kvalitet och mer kvantitet på undervisningen. Så kan man sammanfatta regeringens satsning på matematik. Det borde också ge resultat även om utbildningsminister Jan Björklund räknar med att det kan dröja sex år eftersom det tar tid att utveckla utbildningen.
Internationella studier visar att en kvalitetshöjning av undervisningen är en metod för att få snabba resultat. Men lika viktigt som att i det korta tidsperspektivet nå framgångar är det att orka distansen ut och bibehålla kvaliteten under hela grundskolan. Det långa tidsperspektivet borde gälla för hela skolan och saknas allt för ofta i dag, framför allt i de kommunala budgetkvarnarna.
Lösningen på ekvationen är enkel, mer statlig styrning över skolan.