Annons
Nyheter

Låt inte fulspel förstöra för alla

Det är lätt att få spelet av Caremaspelet. Lägg det ovanpå alla nyheter om kissblöjor, vanvård och aggressiva ränteupplägg och Carema Care framstår som för evigt fast i en kronisk förtroendekris.
Nyheter • Publicerad 23 december 2011

Inte för att företagsledningen använder sig av ett ”spel” för att få personalen att anamma en viss företagskultur. Sådant är vardagsmat i de flesta företag, även om det inte är fullt så utstuderat.

Att få alla att dra åt samma håll och inse betydelsen av det, är ofta en överlevnadsfråga. I Caremaspelet används ett antal ”inställningskort”. Vissa ordval kan verka stötande för en offentligt finansierad verksamhet, men inte alla.

Annons

”Våra kunder ska ha stort inflytande över hur vi arbetar tillsammans med dem.”

”När jag ser något som behöver göras så gör jag det direkt.”

”Vi ska till varje pris klara av våra åtaganden mot alla våra kunder.”

Sedan är det en helt annan sak hur spelet spelas, hur man manifesterar företagets inställning att personalen ska tänka affärer i allt de gör. Enligt Dagens Nyheter finns här en hel del övrigt att önska, både i att spelstunderna dokumenteras och i vad man förväntar sig för effekt. Anställda talar om indoktrinering och rädsla.

Det är inte en god ordning att alltid beställa färre antal portioner än vad man har boende, enbart därför att alla kanske inte alltid äter.

”Den ständiga prispress som äldrevården varit utsatt för under 30 år får till slut konsekvenser och driver fram den här typen av avarter”, kommenterade Kommunals ordförande Annelie Nordström i går uppgifterna.

Avarter är rätt ord. Annars är det svårt att se varför det inte ska finnas en ansvarig och kreativ inställning inom all omsorg. Att förbjuda vinster i vården innebär bara att kommunal stordrift aldrig utmanas. Vi ska minnas att generellt sett har äldreomsorgen aldrig varit bättre än nu. Trots Caremas fula spel.

Mattias Karlsson
Jonas Duveborn
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons