Annons
Nyheter

Volvo för uniformernas skull

Det svenska näringslivet har det inte lätt. Inte ens den borgerliga regeringen tycks vara speciellt intresserad av dess öde.
Nyheter • Publicerad 4 april 2012
Persson tar samhällsansvar.
Persson tar samhällsansvar.Foto: 

När Fredrik Reinfeldt talar om samhällsbärarna är det poliser och sjuksköterskor han avser – inte direktörer eller ens entreprenörer. Anders Borg snackar till Urban Bäckströms stora förtret om Svenskt näringsliv som ett särintresse bland andra och jagar hellre räntesnurror och giriga banker än påtalar vikten av ett gott investeringsklimat.

Finns det då något mer än giriga direktörer och avancerade skatteupplägg att lyfta fram om svenska företag? AB Volvo – ni vet det där företaget som inte är ägt av kineser och inte tillverkar personbilar utan stora lastbilar, arbetsmaskiner och sånt – surnade till rejält när Aktuellt anklagade koncernen för att smita från svenska bolagsskatten. 45 miljarder kronor betalar koncernen i olika skatter i Sverige och bolagsskatten betalas enligt reglerna i olika länder, förklarade ledningen och anmälde inslaget till Granskningsnämnden för Radio och TV. Kanske inte världens mest begåvade PR-tilltag.

Annons

Någon bättre idé?

Ja. Lite mer samhällsansvar. Visa den goda sidan. I går presenterade Volvos vd Olof Persson (DN Debatt 3/4) ett program för att ge 1?200 arbetslösa ungdomar en ettårig utbildning i industriproduktion inom företagets ramar. Utbildningen ska inte ge något garanterat jobb, utan en kompetens som ger förutsättningar för att få anställning hos Volvo eller något annat företag. Kostnaden under tre år, 450 miljoner kronor, står Volvo för.

Så ska en PR-slipsten dras. Och så ska näringslivet samverka med samhället i stort. Ett särintresse – visst – men ett särintresse utan vars existens det inte skulle finnas några samhällsbärare i uniform.

Mattias Karlsson
Petter Birgersson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons