Nu börjar livet som skolelev
Sexåringarna ser ganska små ut när de kommer med sina stora ryggsäckar till skolans allra första dag. En av de minsta är Agnes. Hon har med sig mamma Jenny, som tycker dagen är minst lika viktig och spännande som Agnes själv.
- Agnes är min yngsta och det känns konstigt att hon är så stor att hon ska börja skolan, tycker Jenny Holm.
Mamma Jenny är den enda Agnes känner av alla barn och föräldrar som samlats på den stora gräsmattan utanför förskoleklassens paviljong Sandslottet.
- Vi har nyligen flyttat och Agnes har inte med sig någon från dagis, förklarar Jenny. Jag tror det ska gå bra, men vet att Agnes är lite nervös.
Pirrade i magen
Redan flera dagar före skolstarten började Agnes känna hur det pirrade i magen, när hon tänkte på skolan. Hon pratade inte mycket om det, men räknade dagarna till skolpremiären.
- När dagen väl kom, traskade hon iväg, utan protester och med spänd förväntan.
I Sandslottet finns två förskoleklasser, Bläckfisken och Sjöhästen. Agnes tillhör Bläckfisken och träffar sin grupp och förskollärarna Gun Engström och Kicki Bohman vid flaggstången på skolgården.
- Vi kommer att fortsätta att samlas här under hela terminen, förklarar Kicki Bohman. Efter samlingen stannar vi ute en liten stund och leker. Uteverksamhet och lek är en viktig grund för hela verksamheten.
På Edvinshemsskolan finns bara osynliga staket. Därför får alla barnen gå runt och lära sig var de går, så att de håller sig på skolområdet. Redan andra skoldagen verkar alla barnen veta vad som gäller.
Förskoleklassens första termin handlar mest om att få de 22 barnen i Bläckfisken att trivas och fungera som en grupp. Närmare jul, när barnen bättre känner varandra och rutinerna, blir skoluppgifterna lite knepigare och instruktionerna får fler steg.
Under våren har flera av barnen besökt skolan tillsammans med sin förskola. Gun och Kicki har också träffat barnen i inskolningssamtal. Därför har de redan till skolstarten lärt sig alla barnens namn och skrivit dem på stolar, lådor, fack, pennor, saxar och limstift.
Namnskyltar
Gun visar namnskyltar, en efter en, och ber det barn komma fram och ta sin skylt. Agnes vet när det är hennes tur. Gun sätter sin skylt på tavlan och uppmanar barnen med lika många bokstäver i sina namn sätta sina skyltar under hennes. Agnes sätter sin i gruppen med fyra bokstäver i namnet.
- Vad kommer efter fyra? undrar Gun.
Några av barnen ropar svaret rakt ut i luften. Agnes räcker upp handen.
- Ser ni vad Agnes gör nu? undrar Gun. Hon räcker upp handen. Det är bra och det kan ni också göra.
Så småningom sitter alla namnskyltarna, ordnade efter antalet bokstäver, på tavlan. Det har blivit dags för nästa uppgift; att rita bläckfiskar. Barnen får välja färg på pappret och sedan med handen som mall rita femarmade bläckfiskar. Uppgiften att klippa ut dem är knepig, men inte omöjlig. Agnes väljer lavendelblått papper, ritar och klipper under fokuserad tystnad.
På rasten ber Ida och Olivia om lov att gå till Tarzanbanan på en annan del av skolgården.
- Klart att ni ska det, säger Gun. Men fråga några av de andra barnen om de vill med. Agnes till exempel.
Agnes är genast med på noterna och går med raska steg mot banan tillsammans med andra två flickorna.
Första dagen i skolan gjorde Agnes trött och hungrig. Hon åt tre portioner Korv Stroganoff i skolmatsalen och somnade tidigt på kvällen.
Nöjd med allt
- Hon var nöjd med allt i skolan, men medgav för Ebba att hon känt sig lite ensam, berättar Jenny. I fortsättningen vill hon gärna stanna på fritids och få chans att leka och lära känna de andra barnen.
Till slut blev det lite väl mycket frågor om hur dagen varit, tyckte Agnes.
- Nu vill jag inte prata mer om den där skolan, förklarade hon för systrar och föräldrar innan hon somnade, mycket trött efter sin första dag i sitt nya liv - det som skolelev.