Hitta rätt labb för sommarbilderna
Familjens fotografer Anette Sjöstrand och Mark Hanlon valde ut tre bilder som skulle ingå i testet.
- Jag valde en bild med hudtoner eftersom det är viktigt när man fotograferar människor så därför blev det en närbild på ett barn. Sedan ville jag ha en himmel och gröna och röda färger. Och så valde Mark den med påskkärringarna med mycket färger, säger Anette Sjöstrand.
Två dagar efter beställningen fanns alla bilder i brevlådan, utom Extrafilms som tog dubbelt så lång tid.
Bildernas kvalitet var över lag bra, det fanns inga repor eller dammkorn på någon. Papperskvaliteten var också likvärdig för alla alternativ utom Crimsons som satsat på kraftigare stabilare papper.
Däremot skilde sig färgerna för de olika alternativen. Anette Sjöstrand tycker att det är viktigt för kunden att veta vilka färgtoner olika labb tycker ser naturligast ut.
- Förr kunde man välja film till kameran utifrån vilka färgtoner man ville att det skulle dra åt. Man visste att Fuji var mer grönt, Kodak mer blått och Agfa mer rött.
Alla bilderna vi skickade in blev någorlunda bra, säger hon. Men lägger man dem bredvid varandra och jämför så ser man klart skillnader och då ser några grådaskiga ut.
Anette Sjöstrand är en fotograf som föredrar varma toner framför de lite kallare. Utifrån sin smak har hon och Familjens redaktör Annika Thunell som är amatörfotograf betygsatt bilderna. Men de är poängterar att smaken kan vara olika.
De fotolabb som stack ut positivt i testet var Crimson och Extrafilm. Enligt proffsfotografen hade de klarast färger och Crimson hade klart bäst kontrast. Däremot var de bilderna dyrare än Extrafilm.
- Sen är det upp till var och en att avgöra hur mycket man vill lägga på att framkalla sina bilder, säger Familjens redaktör Annika Thunell.
Fotnot:Bedömningen är gjord efter originalbilderna. Trycket i tidningen kan göra att bildernas färger kan skilja sig något från originalen.