Annons
Nyheter

Fy skäms, glömde fylla i rätt ruta

Alla verkar ha en synpunkt om dem. Och alla verkar någon gång ha fått tillbaka en fel i fylld. Jag talar om Försäkringskassans blanketter för föräldrapenning.
Nyheter • Publicerad 4 juni 2008

Jag blev lite nyfiken på hur många blanketter som egentligen skickas tillbaka varje år så jag ringde Försäkringskassan för att ta reda på det. Presstjänsten skulle undersöka saken och lovade att återkomma.

Ibland handlar det om att någon har glömt ett kryss eller att underteckna. Då får man naturligtvis skylla sig själv. Men så finns de där andra historierna. De som bara vittnar om byråkratiskt trubbel. En gång skulle jag föra över föräldradagar till min man. Vi beställde en blankett och skrev längst ner att jag avstod dagarna. Personnummer, underskrift, antal dagar och under vilken tid fanns omnämnt.

Annons

Men se det gick inte igenom Försäkringskassans kontroll. Brevet skickades tillbaka tillsammans med en uppmaning om att vi fyllt i fel blankett. Snällt nog bifogade de en ny. Bara för att vi skulle fylla i precis samma sak. Personnummer, underskrift, antal dagar och under vilken tid dagarna skulle tas ut.

Jag pratar med Cecila Strandberg som jobbar med att utveckla blanketterna på Försäkringskassan. Hon vet inte vad som hänt i mitt fall för om alla uppgifter finns med ska man i princip kunna skriva på vilket papper som helst. Men helst ska man naturligtvis fylla i rätt blankett. Fast hon bekräftar att hanteringen varit krånglig.

– Men det har varit förvirrat så vi har precis gjort om den här blanketten där man överlåter dagar, säger hon.

För någon månad sedan blev sonen sjuk. I tumultet glömde jag att ringa Försäkringskassan samma dag. En tid senare fyllde jag i en blankett. Men fick tillbaka den med reprimand: Fy skäms, jag hade inte förklarat under punkten Övrigt varför jag inte ringt in samma dag.

Jaha? Och vad skriver man då? Jo, det blev helt enkelt att krypa till korset och bekänna: "Förlåt. Jag glömde! Morgonen började med en timmes telefonkö hos läkaren, sedan väntetid på vårdcentralen, läkarbesök, kö på apoteket för att hämta medicinen och sedan ständig omvårdnad av en liten kille med hög feber."

Handläggarna måste ju skratta ihjäl sig åt alla bortförklaringar. Frågan är om det egentligen finns något annat svar än att man har glömt? Är inte frågan överflödig, frågade jag Cecilia Strandberg. Och hon håller nästan med.

– Det är ju inte vi som bestämt att sjukanmälan ska göras samma dag. Det är lagstiftningen. Däremot står det inte tillräckligt tydligt på blanketten att man ska motivera varför man inte ringt in samma dag, svarar hon men har stor förståelse för att man kan glömma.

– Speciellt om det är magsjuka, säger hon som själv är förälder med sådana minnen.

Det är en stor pedagogisk uppgift att formulera blanketter så att alla begriper. Försäkringskassan jobbar kontinuerligt med att förbättra språket. Det har faktiskt till och med fått pris för det. Hoppet står i framtiden till internet. Den som fyller i sin blankett där får felmeddelande så länge man inte fyllt i allt rätt.

Så ringer presstjänsten tillbaka.

Annons

Svaret på frågan om hur många blanketter som skickas tillbaka är: "Vet ej. Vi för inte statistik på det sättet."

Märkligt. Vilket företag skulle inte vara intresserat av att ta reda på en sådan uppgift. Minskar felen kan man ju troligen spara både arbetskraft och inte minst porto.

Men det kan naturligtvis vara så att Försäkringskassan vet. Men inte vill lämna ut siffran. Av någon anledning.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons