En barndomsdröm har gått i uppfyllelse
Det är mitt i sagostunden på Uddens förskola, avdelningen Dalen, när vi tittar in. Några av barnen sover fortfarande.
– En till, bönar barnen när Emma slår ihop pärmarna till boken om Alfons Åberg.
Att sitta på golvet, omgiven av en grupp förskolebarn, är en barndomsdröm som gått i uppfyllelse.
– Jag har alltid vetat att det är det här jag vill jobba med. Mamma är förskollärare och jag har ofta varit med på hennes jobb. Jag har sett hur bra kollegor hon haft och hur bra hon har haft det i sitt arbete med barnen, förklarar Emma.
Därför valde hon barn- och fritidsprogrammet i Trelleborg på gymnasiet. Praktiken gjorde hon på Fågelsångens förskola och hon sin egen mellanstadielärare på Kattebäckskolan.
– Hon är världens bästa lärare och har inspirerat mig mycket, fortsätter Emma och berättar att hon även praktiserat på Pilens montessoriskola.
– Det var spännande att få se den pedagogiken men det är inget jag känt att jag vill fördjupa mig inom. Däremot ska jag läsa vidare, men först ska jag jobba ett år så att jag får min lärarlegitimation.
Parallellt med sina sju terminer på Malmö högskola har Emma jobbat halvtid på Flaningens förskola.
– Ju mer jag har att göra desto bättre presterar jag, det har alltid varit så, förklarar Emma och öser beröm över arbetslaget på avdelningen Paddan.
– De har gett och lärt mig mycket. Det är de som skolat mig till den jag är idag. Där har jag lärt mig mycket som man inte kan få genom skolan.
Men studier har alltid lockat och trots att Emma just avslutat sju terminers studier har hon redan börjat planera för nästa termin.
– Då ska jag läsa en kurs om grupprocesser och hantering av konflikter och kränkande behandling på kvällstid. Jag känner att det är viktig kunskap att ha när man jobbar med barn. De små kan vara väldigt elaka, det är hemskt att se. Ämnet fanns med i min utbildning men nu får jag en chans att lära mer på djupet.
Under sina högskolestudier gjorde Emma praktik på Herrestorpskolan i Vellinge.
– Under hela studietiden var praktiken det mest krävande eftersom det är psykiskt mest påfrestande. Man måste hela tiden prestera på topp på ett annat sätt än när man jobbar. Det är svårt att veta vilket ben man ska stå på men vi var två klasskamrater som praktiserade på samma ställe och peppade varandra, summerar Emma.
Sedan i maj är hon anställd på Uddens förskola.
– Vi är ett nytt arbetslag och det är det bästa man kan få. Man får skapa något från början. Det har varit mycket jobb, men mycket roligt jobb, summerar Emma.
På avdelningen går 17 barn i åldern ett till tre år. Några närmar sig fyra.
– Barnens åldersskillnad är den stora utmaningen. Att kunna utmana de äldre utan att det sker på bekostnad av de minsta. Det är en balansgång hela tiden.
Men det är inom förskolan Emma vill jobba.
– Jag valde att läsa lustfyllt lärande för det lilla barnet som ett av mina sidoämnen. Jag känner att utbildningen tappar de små barnen mycket. Många tror att vi bara passar barn och byter blöjor, men det är ju här vi lägger grunden. Våra barn räknar, det går så snabbt när de lär sig, det är otroligt att se.
Emmas examen ger henne behörighet att undervisa i matte och svenska i de lägre årskurserna inom grundskolan.
– Men vill jag jobba i skolan måste jag läsa upp fler ämnen.
Emma har siktet inställt på något helt annat.
– Nu ska jag först få min lärarelegitimation. Sedan vill jag bli hos de här barnen, de har redan bytt personal en gång och det är fantastiska barn som jag kommit väldigt nära. Om fem, kanske tio år, ska jag läsa organisation och ledarskap. Min mentor ser mig som förskolechef i framtiden och jag har kollat upp var utbildningen finns.
De bilder som generellt finns av förskolläraryrket tycker Emma är skeva.
– Det är slitsamt. Jag kan vara ensam med 14 barn, men vi är ett bra arbetslag som hjälper varandra. Vi delar upp barnen om det behövs och det fungerar. Barnen förstår och anpassar sig efter rutinerna.