Annons
Nyheter

Visst kan vården bli bättre

Nyheter • Publicerad 14 maj 2009
Sätt patienten i centrum.
Sätt patienten i centrum.Foto: Arkiv: Bertil Ericsson 2008

Det är långt kvar till det lagstadgade målet om en god hälsa och en god vård på lika villkor för alla i hela landet. Den bistra sanningen påminde Socialstyrelsen om på torsdagen i en tung rapport till regeringen som kan läggas till raden av yttranden om att vården är ojämlik. Generaldirektören Lars-Erik Holm drar slutsatsen att det finns ”oacceptabla skillnader i hälsa”. Det är han långt ifrån ensam om att anse.

Kommentarer av samma engagerande och upprörda slag hördes från många håll när Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) härom månaden presenterade en kunskapsöversikt med titeln ”Vård på (o)lika villkor”.

Annons

Den visade bland annat att högutbildade får dyrare och nyare läkemedel än andra. Socialstyrelsens nya Hälso- och sjukvårdsrapport fyller nu på med fler exempel. Till exempel är dödstalen i sjukdomar som sjukvården kan behandla tre gånger högre i gruppen lågutbildade än bland högutbildade.

Att läkare och övrig sjukvårdspersonal medvetet skulle göra skillnad på folk och folk är ingen trovärdig förklaring till den här typen av skillnader. Uppslutningen bakom målet att alla ska få en bra vård och att det är behovet som ska styra är stor i vård-Sverige och i hela samhället. Istället handlar det om ett större problem – ett sjukvårdssystem som inte fungerar så bra som det borde.

Här kan det vara bra att skjuta in att det finns en risk att i välfärdens namn fästa orealistiska förhoppningar till vad som går att åstadkomma med politiska medel. När Göran Stiernstedt på SKL:s avdelning för vård och omsorg konstaterar att skillnaderna i vården – och hälsa – speglar skillnader i samhället i stort är det en viktig poäng, men vårdgivare får inte slå sig till ro med det.

Tvärtom har Socialstyrelsen rätt i att sjukvården kan spela en avgörande roll för att minska skillnader i hälsa och vårdens utfall.

En nyckel till att komma åt problemet är att förbättra bemötande och göra patienter och även anhöriga mer delaktiga i vårdkedjan. Alltför ofta blir vården en anonym apparat och svår att förstå och få tillgång till. Som patient blir man inte sällan anvisad än hit och än dit vilket gör att helheten går förlorad både för både vårdtagare och vårdgivare.

Lösningen på det missförhållandet stavas inte så mycket omorganisering mellan enheter som omfokusering till det som alla redan pratar om: sätta patienten i centrum.

I ljuset av detta är det angeläget att betona hur viktig primärvården är. Det är i den som det går att ta helhetsgrepp och etablera förtroendefulla kontakter. När Socialstyrelsens rapport visar att 90 procent av befolkningen vill diskutera levnadsvanor med vården men att endast 30 procent som sökt vård har fått möjlighet att göra det visar det på en stor möjlighet att tillvarata i primärvården.

Ett tidigt och upplyst stödsamtal om livsstil och levnadsvanor kan i många fall vara mer effektivt använda resurser är medicinsk behandling i ett senare skede.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons