Annons
Nyheter

Vad har du i tanken?

Nyheter • Publicerad 20 februari 2007
Bilen – kan den bli snällare mot miljön? ARKIVBILD: SCANPIX
Bilen – kan den bli snällare mot miljön? ARKIVBILD: SCANPIXFoto: 

Resandet är en förutsättning för det moderna livet. I det sammanhanget är våra semesterturer någon gång om året tämligen obetydliga. Avsevärt större betydelse har resorna till jobbet, skolan och köpcentrumen.

Förr var ofta bostadsorten lika med arbetsorten. I dag talar vi om arbetsmarknadsregioner som sträcker sig tiotals mil i omkrets och som spränger landsgränser. Småbyar på den skånska landsbygden som tidigare fört en tynande tillvaro blommar upp när nya pendlare flyttar dit.

Annons

Nackdelen med resandet är att det påverkar miljön. I centrum av den debatten hamnar allt som oftast bilen. De senaste decennierna har kraftiga förbättringar av bilarnas utsläpp gjorts genom att blyet tagits bort ur bensinen och katalysatorer som skär ned utsläppen av kväveoxider, kolväten och kolmonoxid införts. Men nu är det koldioxiden som utpekas som den stora faran – och på den biter ingen katalysatorrening.

Ibland behandlas bilen väl orättvist. Det finns beräkningar som visar att det omhuldade tågresandet inte alltid är en så självklar vinnare vad gäller att hålla nere koldioxidutsläppen. Måste det till kolverksproducerad el kan tågresan till och med vara en värre "koldioxidbov" än bilen.

När politiker sätter gränser kan det dessutom få märkliga konsekvenser. EU:s utsläppskrav på bilindustrin och den nya koldioxidbaserade bilskatten har till exempel den följden att en stor familjebuss som tar sju personer anses miljöfarlig, medan en liten bil som tar två personer anses miljövänlig. Att lägga beskattningen direkt på bränslet är då betydligt klokare.

Och när debatten kommer att handla om symbolfrågor som att statsministerns familj äger en praktisk familjebuss – så blir det direkt löjligt och skymmer sikten för de väsentliga åtgärderna.

Det väsentliga är att morgondagens transportsystem blir långsiktigt hållbart ur både miljö- och trängselsynpunkt. Det handlar om effektiv och utökad kollektivtrafik i storstäder och längs de mest trafikerade sträckorna. I söder kan det betyda ytterligare en fast förbindelse till Danmark och fler tåg- och busslinjer mellan de skånska städerna.

Bilen kommer alltid att finnas där som en smart och nödvändig lösning vid många tillfällen. Då gäller det att när den gamla bilparken slussas ut – och i Sverige har vi en förhållandevis gammal bilpark – så ska den ersättas av nya bilarna som håller en hög miljöstandard.

Tyvärr är det för en lekman i dag svårt eller till och med omöjligt att avgöra vilket alternativ som är det bästa ur miljösynpunkt. Att få sådan korrekt information är avgörande för att konsumenterna ska kunna göra kloka val.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons