Annons
Nyheter

Trelleborgsexplosionen

Nyheter • Publicerad 2 februari 2007

Den som köpte en bostadsrätt i Trelleborg för tio år sedan gjorde en lysande affär. På ett decennium har medelpriset per kvadratmeter stigit med 796 procent, enligt Mäklarstatistik. Det är den brantaste prisstegringen i hela landet. Nu ska man komma ihåg att priserna i Trelleborg var extremt låga, och att lägenheterna i kommunen fortfarande kostar hälften mot vad de gör i till exempel Helsingborg.

Men prisexplosionen är ett bevis på att Trelleborg har lämnat statusen som håla och är på väg att bli en integrerad del i en framgångsrik tillväxtregion.

Annons

Befolkningsökningen i kommunen har gett fart åt näringslivet, som på gott och ont förändras. I den nya konkurrensen , med stora handelskedjor, blir det till exempel allt svårare för de små handelsföretagen i stan och byarna att klara sig. Det här är en omstrukturering som det är svårt att klara sig ifrån, och de flesta butiker ingår i numera någon form av rikstäckande kedja. De lokala detaljhandelsföretag som finns kvar får anstränga sig till det yttersta för att med service och utvecklade kundrelationer ge konsumenterna sådant som de inte kan få hos de anonyma storkedjorna. Det finns de småföretag som kommer att vara lyckosamma inom sina nischer också fortsättningsvis.

Alternativet till handelsetableringarna hade varit att Trelleborg fortsatt att vara en anonym gammal industrikommun på Söderslätt. På lite längre sikt hade det varit förödande både för det lokala näringslivet och för kommunens utveckling som helhet.

Nu är kommunen på väg att få ett hållbart befolkningsunderlag, där inflyttade kommer med högre krav på allt från utbildningskvalitet till krogutbud. För att möta upp det krävs modigt nytänkande, där gamla föreställningar om att politiker är människors överförmyndare grävs ner. Det är roligt att konstatera att ett par sådana steg redan har tagits, och det är bara hoppas att den nya regimen orkar och kan fortsätta på den vägen. En ödmjuk näringslivsvänlig inställning, där man inser att entreprenörerna sitter någon helt annanstans än i kommunhuset är nödvändig.

Trelleborgs profil behöver fortsätta att stärkas, och det genom ett intensivt internt och externt marknadsföringsarbete. Här måste alla krafter samverka och skapa en anda av stolthet över att komma från Trelleborg. Till det behövs det mer än klisterdekaler med en käck slogan.

Förutsättningarna finns. Bara det att ha ett eget allsvenskt fotbollslag och ett slutspelsaktuellt handbollslag, gör Trelleborg till en kommun med marknadsföringstillgångar som andra kommuner bara drömmer om. Men här, där det verkligen finns, utnyttjas det allt för litet.

Nu handlar det inte i första hand om att politikerna ska ordna allting. Tvärtom kan det vara så att företag, föreningar och vanliga medborgare förväntat sig för mycket av den politiska organisationen. Politikernas ansvar är att öppna vägar och skapa möjligheter, men inte att genomföra projekten. Det som verkligen kan lyfta Trelleborgsprofilen är initiativ utanför de politiska maktkorridorerna.

Mot nya mål!

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons