Annons
Nyheter

Trelleborg kan inte vänta på E 6

Nyheter • Publicerad 12 januari 2006
Trafiken i hamnen väntas öka. Det klarar Trelleborg inte utan en utbyggd E 6. Arkivbild Tomas NybergFoto: 

Trelleborg har inte råd med att vänta på utbyggnaden av E6. År efter år efter år gick utan att den lokala regimen lyckades få gehör för den nödvändiga utbyggnaden. Lobbyarbetet räckte inte till.

Men så när äntligen godkännandet kom, då dök nya planer upp. Planer som riskerar att skjuta projektet ännu längre på framtiden. En ny dragning av E6 via Hedvägens förlängning ned till hamnen kommer enligt Vägverket (som TA rapporterar om på nyhetsplats i dag) att kräva en ny tillåtlighetsprövning från regeringen.

Annons

Förra gången låg tillåtlighetsprövningen på miljödepartementets bord i 21 månader. Det betyder att vi i värsta fall kan få en E6-utbyggnad som slutar på halva vägen, i väntan på vidare utbyggnadstillstånd. Det betyder ytterligare år med stor mängd tung trafik blandad med persontrafik, på en för trafikmängden undermålig väg. Konsekvenserna av den kombination har allt för många människor fått känna av. Sträckan är mycket olycksdrabbad. En utbyggnad av E 6 sparar inte enbart lidande, utan är enligt Vägverket också en av de mest samhällsekonomiskt lönsamma vägsatsningar som kan göras.

Trelleborg har helt enkelt inte råd att vänta. Och vem vet vad som hinner hända med utbyggnadspengarna under väntetiden? Minns hur s-regeringen ryckte utlovade pengar från E22 till Trollhättepaketet, för att rädda problemtyngda General Motors biltillverkning i Saabfabriken i Västergötland. Liknande saker kan hända igen.

Dragningen av E6 i Trelleborg är långt ifrån perfekt, lika lite som det är idealiskt att ha en stor godshamn i direkt anslutning till centrum. Men är den nya föreslagna dragningen så mycket bättre, eller ens bättre alls? Och varför kom denna idé in så sent i bilden? Och vad händer om det inte blir något tillstånd alls för den nya dragningen?

Trelleborgs kommun har bestämt sig för att satsa invånarnas pengar i att bygga ut hamnen för över 400 miljoner kronor. Det är en satsning som kan diskuteras, särskilt som näringslivet inte varit intresserat av att investera i projektet. Framgångar för hamnen i form av fler linjer och fler lastbilar, betyder i andra änden miljöbelastningar och ökade olycksrisker i lokalområdet. Men ska Trelleborgs hamn klara konkurrensen från en ny broförbindelse mellan Danmark och Tyskland över Fehmarn bält, så måste det självklart finnas infrastruktur på land som sväljer trafiken.

Hamnbolagets vd Leif Borgemark har siktet inställt på att få en ny förbindelse till Swinoujscie i Polen, och därmed ta större del av ett växande trafikflöde mellan Central- och Östeuropa och Norden. Den trafiken lär till stor del handla om lastbilstrafik, även om förhoppningarna står till att godstågstrafiken ska växa.

Det klarar inte Trelleborg utan en anpassad infrastruktur på land. Hela paketet borde ha legat klart på en gång, med en färdig lösning för hamnen, tung trafik, godståg, persontågstrafik, och personbiltrafik. E 6 kan vi definitivt inte vänta på. Den får inte bli ännu en "nästan halvvägs".

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons