Annons
Nyheter

Trafikdöden slår hårt i Skåne

Vägnätet i Skåne klarar inte den hårda belastning det utsetts för. 78 personer omkom i den skånska trafiken förra året. Det är långt ifrån det uppsatta mål som Vägverket i Skåne satt upp för 2007. Då ska antalet dödsoffer i trafiken vara nere under 30.
Nyheter • Publicerad 2 januari 2004

Att antalet trafikoffer i Skåne åter stiger är ingen tillfällighet. Inte minst trelleborgare vet att det finns onödiga trafikfällor och vilken effekt en underdimensionerad väg har på bilförare. Det är lätt att hitta fel hos andra och bli förbannad på dem som inte förstår att bete sig i trafiken. Men en stressande trafikmiljö som den på E6 gör oss alla till sämre bilförare. Det är lätt att tappa omdömet. Blir man irriterad på någon annan som uppför sig dåligt, så visar man sitt missnöje genom att ta efter det beteendet. Om våra reaktioner i trafiken överförs till en vanlig snabbköpskassa blir det tydligt hur dumt vanliga hyggliga människor uppför sig bakom ratten. Enligt polisen handlar olycksbekämpning om att sänka farten, och visst ligger det en del i att hög fart är farligt. Men det finns beteenden som är värre än att köra 130 kilometer i timmen på en glest trafikerad motorväg en vårförmiddag. När det gäller att stävja farliga beteenden som omkörningar vid möte, dåligt eller inget avstånd till framförvarande bil, uppmärksamhet på radioapparaten i stället för på vägen, och fyllekörning är polisens insatser inte övertygande. Att göra trafikmiljön så förlåtande som möjligt är en nödvändighet så länge människor finns bakom ratten. Även om regeringens samarbetspartner vänsterpartiet och miljöpartiet i sitt bilmotstånd anser att det svenska vägnätet är färdigutbyggt, så förefaller nonchalansen mot kraven på utbyggnad av E6 som direkt människofientligt. Dröjande miljöprövning skylls det på nu. Men det finns ingen miljövinst i att människor kör ihjäl sig. Någon ekonomisk fråga handlar det inte heller om. Samhällsekonomiskt har Vägverket slagit fast att just motorväg på E6 mellan Trelleborg och Vellinge är en av de mest lönsamma väginvesteringarna. Exemplen på märkliga trafiklösningar är många även i tätorterna. Bilar, cyklister och fotgängare går inte riktigt ihop. Men allt går inte att bygga bort. Människorna har tyvärr en förmåga att öka risktagandet i takt med att den upplevda säkerheten ökar, och tysta moderna bilar med elektronik som ska kompensera människornas misstag bakom ratten gör att vi känner oss säkra. Olycksstatistiken visar att det tyvärr är en chimär. En attitydförändring till trafiken är behövlig. Televinken och Anita uppfostrade en gång i tiden barnen i trafikvett, och Trafikmagasinet i tv och Hallå trafikant i radion höll de vuxna uppdaterade om trafikregler. Sedan Trafikmagasinet nu sänt sin sista säsong, verkar inga sådana ambitioner finnas kvar i Public service-kanalerna. Synd. Det Fredrik Lindström gjorde med språkämnet i Värsta språket, borde någon kunna göra med trafikämnet. xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx Lyxavtal i kommunen Chefer ska ha bra betalt. Det är också rimligt med avtal som ger dem fortsatt lön under en period om de får sparken. Men konstruktioner som gör det möjligt att säga upp sig själv och ändå behålla hela eller delar av lönen ända fram till pension är inte rimligt. Den typen av lyxavtal har inte kommunen råd med. Ringholm i Bingolotto Finansminister Bosse Ringholm är gäst i Bingolotto på söndag. Det ska förmodligen göra honom folklig. Frågan är om han fattat varför folk som vill bli rika i Sverige hellre köper lotter än arbetar och startar företag.

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons