Annons
Nyheter

Svårt med samordning

Nyheter • Publicerad 9 juli 2008

Så bra att Skånetrafiken reagerade! Det går så klart inte att sälja centralstationen utan att veta vad man vill, som vi kunde läsa häromdagen. Det kan visst vara rätt att sälja kommunala byggnader, det kan komma nya goda idéer med privata ägare. Men det är kommunens angelägna ansvar att ta ett helhetsgrepp för stadsmiljön. Hamnbolaget har flaggat upp för att sälja Ångkvarnen, centralstationen och gamla tullhuset. Viktigt för en köpespekulant är då villkoren som hör till. Får husen rivas, får de byggas om? Till vad får de användas? Vad kommer att hända runt omkring? Hur kommer pågatågstrafiken att utformas och hur rör man sig till den? Detta måste även hamnstyrelsen förhålla sig till!

Nu går det till så här: Trelleborgs kommun skickar ut översiktsplan 2002 och 2006 på samråd.

Annons

Vellinge kommun skickar ut fördjupad översiktsplan för Västra Ingelstad och Östra Grevie med bl a nya pågatågsstationer inritade. Vad svarar banverket och vägverket på dessa planer? Trelleborgs hamn skickar 2008 in en ansökan om en fördubbling av ytan och kapaciteten till Miljödomstolen. Det innebär behov av ringväg runt staden, tunnel under järnvägsspåren, lastbilsuppställning på rangerbangården. Fast hamnen ritar bara sin hamn. Vem svarar? Banverket? Vägverket? Sjöfartsverket? Vägverket skickar planer för E6 på remiss. Svarar medaktörerna banverket och sjöfartsverket? Banverket visar en förstudie med nya stationslägen för pågatågstrafiken samt dubbelspår på vissa sträckor. Svarar Vägverket? Hamnen?

I Vägverkets strategiska plan 2007 står det att läsa: Vägverket ska stödja Banverket vid etablering av strategiska kombiterminaler och hamnar genom att säkerställa goda anslutningsvägar samt verka för att samhällsfunktioner lokaliseras så att infrastrukturen kan utnyttjas på ett klokt sätt.

Det duger inte att bolla frågorna längre. Jag tror inte det finns något bättre sätt än att en arbetsgrupp bildas med vägverket, banverket, sjöfartsverket, Skånetrafiken, Trelleborgs kommun och hamnbolaget som självskrivna aktörer. Länsarkitekten vore kanske en lämplig ordförande? I Göteborg tog länsstyrelsen initiativ tillsammans med kommunen för hamnplaneringen. Nyckeln var att pressa de statliga verken att definiera sina riksintressen. Även Räddningsverket var en viktig part. Länsstyrelsen blev spelförare, som varande den statliga myndighet som har till uppgift att väga samman olika riksintressen.

Hamnens utbyggnad och flytt till östra sidan är en vägvalsfråga för hela staden! Jag önskar oss en livskraftig stadsmiljö som berör våra hjärtan och ett Söderslätt som tar andan ur oss genom sin skönhet.

Madeleine Brandin är arkitekt och författare

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons