Annons
Nyheter

Rysk roulette på vägen

På väg 31 i Jönköping inträffade på påskdagen en dödslycka som var onödig på flera sätt. I en lånad BMW satt två unga män - föraren enligt pressuppgifter 18 år gammal och med nytaget körkort.
Nyheter • Publicerad 14 april 2004

Vittnen och bromsspår talar om att 18-åringen körde allt för fort och tappade kontrollen över sin bil. I en mötande bil, utan chans att undkomma, satt två kvinnor och en man. En stund senare var fem personer döda - och barn, mammor och pappor miste sina närmaste. Olyckan är tyvärr ganska typisk - unga män överskattar sin förmåga och underskattar eller negligerar riskerna. Världshälsoorganisationen, WHO, kom i dagarna med en rapport om trafiksäkerhetstillståndet i Europa. Enligt den statistiken dör 127 000 människor i Europa varje år i trafikolyckor - en tredjedel av dem mellan 15 och 29 år gamla - och 2,4 miljoner människor skadas. På världsplanet är statistiken osäker, men enligt Thomas Lekander, statistiker på Vägverket i Borlänge, uppskattas dödstalen till 1,2 miljoner människor om året och 35 till 50 miljoner skadade. Bland män under 45 år i världen är trafikolyckor den näst vanligaste dödsorsaken. Under den närmaste tioårsperioden, med ökat välstånd och därmed mer trafik, beräknas det totala dödstalet närma sig 2 miljoner om året. Sverige är ett av världens trafiksäkraste länder. Det beror till stor del på ett långvarigt medvetet säkerhetsarbete, till en del på att trafiken i vårt glesa land inte är så intensiv och till en del på att vi kör ganska okej. Men inte heller i Sverige är trafiksäkerheten tillräcklig. Drygt 500 människor dör om året - 12 000 skadas varav 3 000 får olika grader av invalidiserande skador. Förutom sorg och lidande beräknas trafikskadorna i Sverige kosta omkring 20 miljarder kronor om året - ungefär motsvarande hela u-landsbiståndet. 100 unga män mellan 18 och 24 år dör varje år i trafikolyckor. Och de unga männen orsakar andra människors död. Enligt trafikforskaren Jörgen Lundälv, intervjuad i Sydsvenska Dagbladet 7 april, står män för 80 procent av alla vållandeolyckor (över 100 personer dör varje år i trafikolyckor orsakade av någon annan), och män under 30 år är kraftigt överrepresenterade. Attityder hos unga män är svåra att ändra, ofta krävs det en rejäl smäll för att förstå att man inte är odödlig - och först senare i livet förstår man fullt ut att ens egna handlingar på vägen innebär en risk för andra människor. Ett nytt körkort borde ändå vara förknippat med krav på utbildning i trafikens dödliga konsekvenser - precis som halkkörning i dag är obligatorisk. Möjligen borde det också finnas bättre möjligheter att pröva att tänja bilens gränser i säkrare miljöer. Så finns det andra uppenbara åtgärder som kan utföras för att göra vägarna säkrare. Mitträcken hade kunnat förhindra den värsta utgången i Jönköping. Vägverket ska göra det just på den vägsträckan, men arbetet har inte inletts. Enligt Thomas Lekander sänker en så kallad 2+1 väg med mitträcken risken för att dödas eller skadas allvarligt med 70-80 procent. Motorvägskonstruktionen är ännu säkrare. I Trelleborg vet vi hur E6 ser ut. Vi vet hur hårt trafikerad den är, vi vet hur många lastbilar man måste möta varje gång sträckan körs, vi vet vad en chaufför som nickar till bakom ratten kan betyda, vi vet vad ett eget misstag kan betyda, vi vet vad andras misstag kan betyda, vi vet att vägen tagit liv och tyvärr vet vi att det kommer att hända igen. Vägverket har förstått. Vägverket har räknat ut att motorvägsbygget skulle rädda 36 människor från att dödas eller bli svårt skadade på tio år och på 40 år ge ett samhällsekonomiskt överskott på 850 miljoner kronor. Nu är det upp till miljödepartementet och miljöminister Lena Sommestad vad som ska hända. De kallar det miljöprövning, och ett tag verkade tjänstemännen på miljödepartementent gömt E6-ansökan långt inne i ett låst skåp i en dammig byråkrathörna. Nu senast hette det att saker ska ske före sommaren. Vi får väl se. Löften har vi hört förut. Det är ingen miljö i att människor dör. Sluta spela rysk roulette med våra liv. Bygg om E6 nu. xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx Dagens citat: "Att Natofrågan i Sverige främst uppfattas som en ideologisk höger-vänsterfråga, i stället för att diskuteras som den konsekvens av omvärldens säkerhetspolitiska omvandling som den faktiskt är, känns därför mycket beklagligt". Mike Winnerstig, politisk analytiker vid FOI försvarsanalys, förklarar i en debattartikel i Expressen varför Sverige bör göra som Estland, Lettland, Litauen, Bulgarien, Rumänien, Slovakien och Slovenien - gå med Nato. xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx LEDARSTICK Nykommunistisk gruppträff Nykommunistiska Vänsterpartiets ungdomsförbund, Ung vänster, höll kongress i förra veckan. Till skillnad från andra ungdomsförbund stängde ungkommunisterna dörren om sig. Vakter såg till att pressen inte kom in. Eftersom vi inte var välkomna gissar vi vad de pratade om därinne: hur folks egendom ska tas i från dem, vem som ska få vara överstegris och med vilket material Berlinmuren ska återuppbyggas.

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons