Annons
Nyheter

RIKSDAGSKRÖNIKAN EWA THALÉN FINNÉ: Lärare ska inte vara polare med elever

Nyheter • Publicerad 31 augusti 2005

Sensomrar är ofta politiskt sömniga tider. Så är det inte i år. Vi moderater har just avslutat en fyradagars partistämma i Örebro där den nya politiken synats, debatterats och gillats.

Så här i tider av skolstart vill jag ägna några rader åt skolan och vår skolpolitik.

Annons

Mycket i dagens skola är bra, men återkommande kan vi alla läsa om och höra i samtal om olika "incidenter" i skolan, både allvarliga och mindre allvarliga. Framför allt blir skolan ofta "stökig" i grundskolans högre årskurser. Detta tror jag är mycket viktigt att föra diskussion runt för att öka arbetsron i skolan.

Vår utgångspunkt är att skolan måste renodla sitt uppdrag till att förmedla kunskap. Skolorna måste ges frihet att utforma sin verksamhet så att alla elever ges tillräckliga kunskaper.

Samtidigt som skolornas frihet ökas måste granskningen och uppföljningen av hur de lyckas skärpas. För även om det svenska utbildningssystemet utvecklats i riktning mot ökad mångfald misslyckas skolan för ofta i att möta varje elev utifrån dennes förutsättningar.

På alltför många håll ges elever inte förutsättningar att utveckla särskilda begåvningar eller intressen, samtidigt som de med inlärningsproblem eller i behov av särskilt stöd inte får den hjälp de behöver. Kunskapsbrister åtgärdas inte i tid, utan "skickas vidare", från lägre till högre skolår, från grundskola till gymnasium, från gymnasium till komvux och vidare till högskola eller yrkesliv.

För att få en skola med kvalitet och fokus på kunskap måste till att börja med elevernas kunskapsinhämtning förbättras. Alla elever måste få en utbildning anpassad efter sina behov och ges möjligheter att nå kunskapsmålen. Alla måste få komma till sin rätt. För att ytterligare understryka det ska elevers rätt att välja skola och inriktning stärkas.

Enligt min uppfattning är en god arbetsmiljö en av förutsättningarna för möjligheten till kunskapsinhämtning. Trygghet och studiero ska vara en rättighet i skolan. Mycket tror jag kan göras med ganska enkla medel.

Dock tror jag att det kräver att vi alla, vuxna, samverkar. Alla vuxna måste med barn och ungdomar ha levande diskussioner om respekt och hänsyn mot varandra i alla åldrar. Som till exempel måste vi alla respektera de tider som är givna. Föräldrar måste också "tåla" att andra vuxna till exempel lärare kritiserar ens eget barn uppförande. Vuxenvärlden måste så att säga hålla ihop.

Det går att få ordning och arbetsro, även i en vänlig skola utan kadaverdisciplin. I Finland har man lyckats oerhört väl med detta. Sen ankomst och stök i klassrummet är inga stora problem i den finska skolan, vilket syns på deras resultat och elevernas trivsel som ökar år från år i de stora internationella jämförelserna.

Grundläggande för en god arbetsmiljö är även att rektor och lärare tar sitt chefskap och sitt ledarskap på allvar. Precis som föräldrar måste lärare acceptera att det inte går att vara polare med sina elever. Som vuxen måste man klara av att säga ifrån och vara tydlig.

Rektor har ett extra stort ansvar att stötta och handleda sina lärare, liksom politikerna som måste våga stå bakom sina rektorer när det blåser.

Annons

Att skapa en trygg skola med fokus på kunskap där varje elev får komma till sin rätt är ett av de viktigaste uppdragen som finns.

Ewa Thalén Finnéär moderat riksdagsledamot för södra Skåne

ewa.thalen.finne@riksdagen.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons