Rätt men fel, Vägverket
Vägverket kom i går med sin arbetsplan för utbyggnad av E6 / E22, gällande delen mellan Maglarp och Trelleborg. Målstandarden för denna väg, som ingår i EU:s transeuropeiska transportnät, är fyrfilig motorväg. Det är uppenbart ur alla aspekter att vägen ska hålla den säkerhetsnivån.
Men efter den senaste tidens olyckor och det tryck som Trelleborgs Allehandas läsare bidragit med genom E 6-uppropet, så vill Vägverket sätta upp en så kallad 2+1-väg med mittäcken mellan den nya rondellen vid Maglarp och in mot Trelleborg. Mitträckena kommer inte att gå hela vägen in till västra korset i Trelleborg utan enbart fram till Väg 511, avfarten mot Kämpinge och Höllviken.
Enligt vad Vägverket skriver ska vägen in mot Trelleborg få två filer och vägen ut mot Maglarp en fil. Den lösningen verkar feltänkt. Det är UT från Trelleborg som de stora lastbilskonvojerna går och behovet av omkörningssträcka är som störst – inte IN mot Trelleborg.
Det är viktigt att påpeka att denna 2+1-lösning bara är tillfällig, och det gör också Vägverket. I ett svar till Räddningstjänsten, som påpekar att framkomligheten för dem på en 2+1-väg måste utredas och att motorväg hela sträckan är nödvändig skriver Vägverket:
"…eftersom kommunen i arbetet med ny översiktsplan har tagit fram förslag om en annan dragning av väg E6 utanför Trelleborg vill Vägverket bygga om sträckan till mitträckesväg och invänta ny samhällsplanering när det gäller större investeringar".
På vilket E6-alternativ de större investeringarna ska läggas är än så länge osäkert. Miljönämnden – med dess sammansättning från förra mandatperioden – krävde i sitt yttrande att alla myndigheter koncentrerar sig på den nya dragningen av Europavägen. Men Vägverket svarar att det inte finns några beslut om en förflyttning av E 6-trafiken och att planeringen för en trafiksäker och framkomlig väg måste utgå från den nuvarande sträckningen, där det finns tillstånd för byggnation.
Problemet som räddningstjänsten pekar på, med framkomlighetsproblem som kan följa av ett mitträcke på 2+1-väg, visar att detta bara får handla om en akut åtgärd. Den växande trafikbelastningen kräver helt enkelt fyra filer.
Men för att det inte ska dröja allt för länge så gäller det att Trelleborgs politiker kan ge Vägverket och andra inblandade 100-procentigt klart besked om vilken variant som gäller. En 2+1-väg som "permanentad tillfällighet" får det absolut inte bli.