Annons
Nyheter

Rätt beskatta Sturupsflyg

Nyheter • Publicerad 3 februari 2006
Sturups flygplats får tåla den nya flygskatten, enligt debattskribenterna. @08 Bildbyline: ARKIVBILD: CLAES NYBERG
Sturups flygplats får tåla den nya flygskatten, enligt debattskribenterna. @08 Bildbyline: ARKIVBILD: CLAES NYBERGFoto: 

Ett antal borgerliga regionpolitiker har varit ute och ondgjort sig över den flygskatt som regeringen föreslår med stöd av miljöpartiet och vänsterpartiet.

Till skillnad från de borgerliga anser vi att den föreslagna skatten är både befogad och nödvändig. Mot bakgrund av de stora miljöproblem som flygtrafiken medför finns det heller ingen anledning att försöka få till några undantag för Skåne, utsläppen gör som bekant inte stopp vid länsgränsen.

Annons

Hittills har nästan inget gjorts för att dämpa flygets negativa miljöpåverkan, varken i Sverige eller internnationellt. Flyget betalar till exempel vare sig energi- eller koldioxidskatter.

Räknat per passagerarkilometer är flyget det transportsätt som påverkar miljön mest. Flyget orsakar mer än 24.000 gånger så mycket koldioxidutsläpp per passagerarkilometer som motsvarande tågresa och mer än 15 000 gånger så mycket utsläpp av kväveoxider. Utsläpp av kväveoxider på höga höjder bidrar till nedbrytningen av det livsviktiga ozonskiktet, som skyddar jorden mot skadlig UV-strålning.

Lokalt utgör också buller från flygtrafik ett mycket störande inslag, med negativa konsekvenser för folkhälsan bland annat beroende på att buller ofta orsakar högt blodtryck.

Mycket av flygtrafiken, åtminstone på de kortare sträckorna, skulle med fördel kunna föras över till tåg genom att satsa på utbyggnad av höghastighetståg. Huvuddelen av flygresorna från de skånska flygplatserna har destination Stockholm.

Med utbyggd snabbtågstrafik mellan Skåne och Stockholm skulle i stort sett hela resandeunderlaget för de skånska flygplatserna försvinna genom att resenärerna själva skulle föredra tåget av tidsskäl. En sådan utbyggnad kräver dock en medveten och konsekvent politik.

Med fortsatta subventioner, ett kravlöst förhållningssätt gentemot flyget och hjälp av lokala flygplatskramare, bromsas en önskvärd utveckling i denna riktning. Så istället för den flygplatspolicy som de borgerliga förespråkar vore det nog på plats att ta fram en policy för ekologisk hållbara transporter. Detta skulle också kunna vara en nyttig injektion för det skånska näringslivet då nya jobb skulle kunna skapas i en transportsektor som arbetar med och inte emot miljön.

Det är säkert riktigt att flygtrafiken på Sturups flygplats kan komma att påverkas när Sverige inför en flygskatt som inte har någon motsvarighet på andra sidan sundet.

Man kan trots detta inte dra slutsatsen att det inte uppstår några miljöeffekter lokalt av den föreslagna flygskatten. Genom att införa en skatt, även om den endast omfattar en nation, signalerar man att nya krav är att vänta, och bolagen kommer att vidta åtgärder för att möta dessa krav.

Flyget kan inte förvänta sig att i all framtid åtnjuta skattebefrielse och helt stå utanför alla krav på miljöanpassning av sin verksamhet. Flygplatserna i Sverige ställs inför långt gående krav på miljöanpassning av den verksamhet som bedrivs på marken. För långsiktiga resultat måste också flygplanen och verksamheten i luften miljöanpassas. Det kommer inte att ske så länge omvärlden, befolkningen och myndigheterna sitter stilla och låter saken ha sin gång. Krav måste ställas.

Från vår sida handlar det inte om någon fördomsfullhet utan bara ett enkelt konstaterande av att en långsiktigt hållbar utveckling kräver mer tåg och mindre flyg.

Annons

Vilmer Andersen (v),

regionråd

Anders Lindeberg (mp),

gruppledare Region Skåne

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons