Nyheter

Propagandabladet från Region Skåne

Ni har fått den i brevlådan: Region Skånes informationstidning som skickats ut till skåningarna. 2,6 miljoner kronor har politikerna i Region Skåne avsatt till tre publikationer riktade till anställda och medborgare.
Nyheter • Publicerad 2 september 2004

Klart dyrast är att trycka och distribuera hushållstidningen.

Tidningen är glad. Rubrikerna är "Enighet bakom framtidens sjukvård", "Bättre samarbete med patienten i centrum", "Patientens behov styr vården", "Vårdplanering för en tryggare vardag", "Bra mottagning ger snabbare vård", "Inga bytte sjukhus och fick snabbare vård" (Rubriken ska inte missförstås, Inga är en dam), "Specialisering ger fler operationer".

Den enda rubrik som bryter mot trenden är den som förkunnar "Oroande ökning av klamydia". Det sista är uppenbarligen något som de ledande politikerna inte känner att de ska behöva ta på sig ansvaret för.

Tidningen skrivs och formgivs av det utomstående reklambolaget Giv Akt Information AB. Innehållet är hårt styrt från tjänstemän som fått sitt uppdrag av politikerna. Det handlar om ren marknadsföring, som inte borde särskiljas från annan typ av informationsutklädd eller artikelefterliknande reklam. Men tidningen är inte annonsmärkt.

2,6 miljoner kronor är nu inga summor över huvud taget om man betraktar att socialdemokraterna och deras samarbetspartner i Region Skåne, trots ambitionen att sätta ekonomin före vården, ser ut att prestera ett underskott på över 700 miljoner kronor i år.

Men 2,6 miljoner kronor är mycket skattepengar när det handlar om att producera och distribuera propaganda. För journalistik är det inte, knappast kan det inte heller falla under begreppet saklig samhällsinformation - propaganda är helt enkelt det ord som ligger närmast till hands.

Projektet Skånsk livskraft, som angripits på flera punkter från flera håll både inom och utanför organisationen, är det som marknadsförs i publikationen. Inte ett spår av kritik mot förslaget finns med, trots att det handlar om en stor reform som det avsatts 900 miljoner kronor för att genomföra. Ingenting från Trelleborgs lasarett, ingenting om läkarföreningens protester och naturligtvis ingenting om chefsläkaren i Ängelholm som avgår till följd av projektet.

Det tidningen lyckas leverera ut till medborgarna är klyschor som att patienten sätts i centrum och att patientens behov styr vården. Och så förstås bilden av politisk enighet som mer skrämmer än glädjer den demokratiskt sinnade. För i en så het debattfråga som sjukvården kan det knappast vara så att en hel folkvald församling är överens om hur vården ska fungera - möjligen med undantag just för formulerade flummigheter som att patienten ska vara i centrum.

Kort och gott är det absurt att regionråden och de ledande tjänstemännen bakom Skånsk livskraft ska propagera för sin egen förträfflighet på skattebetalarnas bekostnad.

xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx

DAGENS CITAT

"Det kan finnas anledning att lyssna till kritiken, men inte svaja i den grundläggande bedömningen".

Statsministern Göran Persson gör i Dagens Eko klart att han gör som han vill, vad än experterna säger.

LEDARSTICK

Stopp för vinstpolitiker

LO, liksom för övrigt vårdförbundet och en överväldigande majoritet av övriga remissinstanser sågar Lars Engqvists och regeringens stopplag. Engqvist socialistiska 1960-tals syn på sjukvård innebär att vinstdrivande bolag ska bort från det som regeringen definierar som akutsjukhus.

Däremot finns det inget förslag på stopplag för vinstdrivande politiker.

PRESSRÖSTER

Det börjar varnas för överhettning i ekonomin trots att konjunkturen precis har tagit fart. Sanningen är att vi har den högsta akademikerarbetslösheten någonsin och att ungdomsarbetslösheten är en av de högsta i Europa. Så diskussionen borde i stället handla om hur vi ska blåsa på ekonomin för att knäcka arbetslösheten.

Samhällsekonomiske krönikören Pekka Kääntä i Affärsvärlden

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.