Privat är bättre - om pensionären väljer
Många har säkert också låtit sig skrämmas av propagandan om hur privat är lika med dålig service, liggsår och dyra räkningar. Det är inget annat än skräckhistorier. Privat är bra. Även pensionärer och andra i behov av hemtjänst gillar det. I Nacka, utanför Stockholm, har den borgerliga majoriteten genomfört en valfrihetsrevolution. Inom hemtjänsten har systemet fungerat sedan början av 1990-talet. Systemet skiljer sig från många andra kommuner, där man genom stora upphandlingar köper upp servicen hos privata aktörer. Kommunalt byts då mot privat, men någon mer valfrihet för den enskilda ger det inte. I Nackas system finns verkligen valfrihet. Den som behöver hemtjänst får sitt behov bedömt, som i vilken kommun som helst, och får sedan välja vem som ska utföra tjänsten. Avgiften är densamma om man väljer den kommunala hemtjänsten eller något av de många hemtjänstföretagen. Missnöjd? Byt! Och, håll i er nu, ni som lever i tron att det privata är farligt, dyrt och dåligt: när pensionärerna får välja så väljer de privat. 70 procent av dem med hemtjänstbehov i Nacka har numera hjälp från privata företag. 30 procent väljer den kommunala hemvården. Det spelar helt enkelt ingen roll vem som är arbetsgivare till den som kommer för att hjälpa dig i hemmet. Det som spelar roll är tryggheten i att det är personal som man känner som utför jobbet i ens eget hem, att personalen har erfarenhet, utbildning och uppträder korrekt. I Nacka, där utvärderingar görs varje år för att följa upp kvaliteten, visar det sig att servicen håller högre kvalitet hos de små privata företagen. Anledningen är enkel: sköter man inte sitt uppdrag får man färre kunder. De privata får beröm inte minst för tryggheten, att de är duktiga på att se till att det är samma personal som återkommer till samma kunder, och att personalen kommer i tid. Samma pengar per kund går till de privata företagen som till den kommunala verksamheten, men medan de privata företagen går runt (och med liten vinst, usch!) så går den kommunala back. Bättre och billigare privat - inte sämre och dyrare. Det där med kunder får ju trellesossarna att rysa. Men kundtänkandet genomsyrar hela Nacka kommun. Det har stärkt medborgarnas inflytande, och, inte minst, har det system som höll fast kvinnorna hos en arbetsgivare, fullständigt brutits sönder. I Nacka kan kvinnorna bli egna företagare även inom de traditionellt kvinnliga yrkesområdena, och de som inte vill driva företag själva har olika arbetsgivare att söka sig till. Den företagarandan kan sprida sig till vänner och döttrar och föras över också till andra branscher. Valfrihet, företagsamhet och god omvårdnad av de äldre - så underbart härligt!