Annons
Nyheter

Pirater angår även Sverige

Nyheter • Publicerad 15 maj 2009
Det svenska fartyget MS Trossö på väg in till kajplats i Djibouti hamn.
Det svenska fartyget MS Trossö på väg in till kajplats i Djibouti hamn.Foto: Foto: Johan Lundahl/ Försvarsmakten

Utanför Somalias kust har flera piratgrupperingar visat att sjöröveri är avancerad brottslighet. Piraterna orsakar så mycket oreda att till och med svenska marinen finns på plats för att tampas med dem. Två svenska korvetter uppbackade av ett stödfartyg har nyss börjat operera i Adenvikens vatten som en del i en stor EU-styrka.

Flera faktorer samverkar till att göra vattnet utanför Somalias kust till ett av de pirattätaste i världen. För det första har landets centralmakt fallit sönder på grund av ett långvarigt inbördeskrig. Klanvälde, stridigheter och rivalitet gör att nöden är stor bland vanliga människor.

Annons

För det andra har utländska fiskefartyg länge utnyttjat laglösheten i Somalia för illegalt fiske, vilket ryckt undan försörjningen för många fiskare. För det tredje passerar mängder av handelsfartyg området till och från Suezkanalen. En frestelse som många inte kan låta bli.

Fiskare har växlat över till den betydligt mer inkomstbringande piratverksamheten tillsammans med beväpnade milismän och tekniska experter som kan använda avancerad navigerings- och spårningsutrustning. Deras tillvägagångssätt är enkelt. Med kännedom om vattnen och våghalsighet kapar piraterna besättningar och last och begär stora lösen-summor. Verksamheten drar in mångmiljonsummor i dollar och skapar problem för världshandeln.

Ska då svenska marinen verkligen jaga somaliska pirater? Frågan bör ställas när försvaret är trängt och dras med besparingar, nu senast stålbadet för alla stödverksamheter som regeringens utredare Marie Hafström presenterade på fredagen.

Men besparingarna görs för att öka den operativa förmågan och Sverige som ett litet och öppet land har tveklöst ett intresse av att värna handelsvägar. Nyttan av att delta i en EU-ledd och FN-sanktionerad operation som ska säkra farvattnen för den civila sjöfarten är därför inte så långsökt som det i förstone kan verka.

EU-insatsen är inte den enda i området. Örlogsfartyg från USA, Ryssland, Indien, Kina och flera andra länder finns på plats. Det har fått en del biståndsorganisationer att fnysa åt att det går an att skydda ekonomiska intressen, men att kaoset i Somalia inte möter samma resoluta internationella uppslutning. Det ligger mycket i det, men den insats som Sverige deltar i har som huvud-uppgift att se till att FN-organet World Food Programs hjälpsändningar till Somalia kommer fram. Många är helt beroende av dem.

Frågan är bara vad som händer om fartygskapningarna upphör. Det räcker inte att krigsfartyg stoppar räderna på sjön om verksamheten flyttar till landbacken istället. Lösningen på piratproblemet är därför samman-flätat med lösningen på anarkin i Somalia.

Omvärldens lärdom borde vara att det inte går att ta lätt på en stat som kollapsar. För eller senare gör sig problemen påminda. Men finns uthålligheten att göra något åt det?

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons