Öppet brev till redaktören

Nyheter • Publicerad 27 januari 2006

Bästa Petter!

Du efterlyser alltid vår och andra mindre partiers ståndpunkter i flera viktiga frågor. Vårt partiprogram, som står skrivet i svart på gult underlag, kan du när du vill få i ett eller flera exemplar. Jag kan här belysa en del av de frågor du har ställt i TA.

Annons

Vi vill stoppa åldersdiskriminering och se till att det politiska samhället visar en klar bild av hur samhället ser ut och att alla åldersgruppers intressen tillgodoses. Unga, medelålders och gamlas intressen ska alla tillvaratas. Vi vill också se till att pensionen ligger på en sådan nivå att en rimlig levnadsstandard garanteras. Vi vill också öka resurserna för rättsväsendet samt inrätta fler polistjänster.

Vi vill att invandrings- och flyktingpolitiken på riksplanet ska vara restriktiv till dess att nuvarande problem har bemästrats och att alla invandrare ska beredas tillfälle till arbete. Vi tycker också att anhöriginvandring ska begränsas till att omfatta make/maka och egna barn. Omgående utvisning ska ske av dem som dömts till utvisning i samband med brott. Invandrare med permanent uppehållstillstånd ska ha samma rättigheter – och skyldigheter – som svenska medborgare.

I biståndsfrågor så tycker vi att de inte ska överstiga gjorda överenskommelser, för närvarande 0,7 procent av BNI till dess att biståndet organiserats om och nedskärningarna i den svenska välfärden upphör. Dessa om många andra frågor som till exempel skola etcetera finns upptagna i vårt partiprogram som alla intresserade kan få genom att kontakta någon i vårt parti.

Även du min gode redaktör kan vända dig till oss om något skulle vara oklart, vi ställer gärna upp med information.

Vidare så finns det nog ingen fråga i vårt program där vi inte kan redovisa en finansieringsplan .

Per Grönlund (spi)

Svar direkt:

Hej Per! Jag har naturligtvis tagit del av spi:s program, det är just det som väckt frågorna. Kraven på dyra reformer är många. Finansieringen inskränker sig till sänkningar av a-kassa, sjuk- och föräldraförsäkring.

Men det som bekymrar mest är att spi har en osund fixering vid antalet invandrare och flyktingar. Får man tro spi blir ett land fattigare av fler människor. Det är en helt tokig idé. Misslyckandet är att många människor bidragspassiverats i Sverige, på grund av den stela arbetsmarknaden. Politiken är problemet, inte människorna.

Dessutom, en flykting är alltid är en flykting, oavsett vad spi vill. Förra året fick 7933 personer uppehållstillstånd i Sverige på grund av flyktingskäl. Anhörig-invandring omfattar make eller maka och barn. I undantagsfall kan föräldrar få uppehållstillstånd. Förra året fick 2004 personer som var anhöriga till flyktingar, eller anhöriga till personer som fått stanna av humanitära skäl, uppehållstillstånd i Sverige.

Annons

För mig är politik i grund och botten idéer om individuella mänskliga rättigheter. Spi börjar, tyvärr, i en annan ände. Därav min skeptiska inställning.

Rikspolitiken är en sak, där saknar spi inflytande. Men på lokalplanet är spi i dag en faktor. Jag vill ha en lokal opposition som erbjuder en plattform för väljarna att ta ställning till. I denna ska det vara tydligt vilka grundläggande värderingar som gäller. I en sådan hör inte spi:s nuvarande inställning i invandrar- och flyktingfrågan hemma.

Petter Birgersson

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.