Annons
Nyheter

Misslyckande i skolan grund till utanförskap

Betygsstatistiken från Skolverket visar att det i Trelleborg finns många ungdomar som riskerar att hamna i ett utanförskap.
Nyheter • Publicerad 12 januari 2004

Andelen elever som förra året gick ut grundskolan i kommunen utan att få med sig behörighet till gymnasiet är över genomsnittet för rikets kommuner. 14 procent av eleverna som lämnar grundskolan i Trelleborg klarar inte kraven i ett eller flera av ämnena svenska, engelska eller matematik. 25 000 till 30 000 unga mellan 16 och 24 år i Sverige befinner sig i ett långvarigt utanförskap, det har statliga Ungdomsstyrelsen konstaterat i en utredning. Under två års tid har dessa unga vuxna inte haft något jobb, inte studerat och inte haft någon a-kassa. Har man väl fastnat i utanförskapet och redan som ung blir beroende av socialbidrag för sin försörjning, då ökar risken för att bli fast i kriminalitet och drogmissbruk, och chansen att skaffa sig en etablerad plats på arbetsmarknaden och ett konstruktivt liv minskar rejält. Ju längre tid i utanförskap desto svårare är det att ta sig loss. Problemen syns tidigt. Det är de som inte klarar grundskolan som har högst risk för att hamna i utanförskap, och det är de som har det svårast att ta sig ur det. Skolmisslyckandet kan ha sin grund i otrygg familj, mobbning i skolan, läs- och skrivsvårigheter eller kombinationer av flera problem. Överrepresenterade i gruppen är ungdomar som under uppväxten invandrat till Sverige. I utredningen hävdar många att de inte fått någon hjälp av skolan i tidigt skede. När de lämnat skolan är det svårt att hitta motivationen för att börja studera igen. Trelleborg är inte ensamt om att ha de här problemen i Skåne. Läget är betydligt värre i det segregerade Malmö, där drygt 20 procent av eleverna saknar gymnasiebehörighet. Det kan jämföras med Malmös homogena grannkommun Lomma, där 97 procent av eleverna har gymnasiebehörighet efter årskurs nio. Klart är att behovet av särskilda lösningar för dem som inte klarar av grundskolans krav är nödvändiga. Det kan inte läggas på lärare och annan skolpersonal i den ordinarie skolan att lösa den misslyckade integrationspolitiken. Lärarens roll får inte i första hand bli att vara socialarbetare. Att dra ungdomar igenom skolan utan att de lär sig något är meningslöst för dem själva och förstör för andra elever. Risken är stor att de i ett utanförskap kommer att fortsätta fördärva sina egna och andras liv. Trelleborg har ett mycket tuffare utgångsläge än Lomma, Vellinge och Staffanstorp. Men visst finns det mycket att göra för att modernisera skolan och synen på utbildning här. En självklar sak borde vara en öppnare attityd till friskolor.

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons