Låt TFF ta över Vångavallen
Svenska fotbollförbundet ställer krav på att allsvenska fotbollsklubbar ska ha värmeslingor under gräsmattan, alternativt anlägga konstgräsplan. I Trelleborg är behovet av sådan utrustning minimalt. Enligt SMHI kommer våren i genomsnitt till Trelleborg i mitten av februari. Om det ens varit vinter…
Även om allsvenskan blir tidigarelagd och får börja i mars, så är risken liten för att Vångavallen ska vara frusen när det är dags för spel. Att försäkra sig mot den risken kostar 6,5 miljoner skattebetalarkronor – vilket motsvarar ungefär 15 lärartjänster eller 60 dagisplatser. Skattebetalarna i Trelleborg – och inte Lars-Åke Lagrells fotbollsförbund – bör avgöra om det är rimligt. Svenska fotbollförbundet är trots allt ingen statlig myndighet. Det är TFF som har att förhålla sig till Svenska fotbollförbundet – inte Trelleborgs kommun.
I kommunens investeringsplan finns, förutom de 6,5 miljoner kronorna till värmeslingor, avsatt 6+4 miljoner kronor till konstgräsanläggning under år 2010. Totalt under tre år blir det 16,5 miljoner kronor till värmeslingor och konstgräs. Det är utan tvivel en orimlig investering för en så liten kommun som Trelleborg. Omsorg och skola är kommunala kärnverksamheter – att förse en fotbollsklubbs dansbana med golvvärme är det inte. Elitidrott är i huvudsak kommersiell verksamhet. TFF är en liten klubb med i sammanhanget modesta löner, men även här finns en heltidsanställd tränare och delar av truppen är heltidsproffs. Nu talas det om stora belopp som är på väg in i en nysatsning – allt för att skapa en elva som bättre håller avståndet till nedflyttningsstrecket. Då borde det också finnas utrymme att hitta pengar till den arena och träningsanläggning som klubben önskar.
Att klubben och dess intressenter tar över Vångavallen och utvecklar den på det sätt som man önskar, är en lösning. Görs det på ett smart sätt så finns det utrymme för andra kommersiella satsningar än elitfotbollsverksamhet. Den nya arena som det finns funderingar på, skulle kunna utvecklas ur dagens Vångavallen. Hade man satt ned det på papper så hade det också funnits möjlighet att få dispens hos Svenska fotbollförbundet för avsaknad av värmeslingor, tills det att en ny modern arena finns på plats.
Trelleborgs FF har onekligen ett marknadsföringsvärde för kommunen. Att sätta ett pris på sådant är svårt. När företag – inklusive kommunala bolag – sponsrar så måste de för att följa skattereglerna visa att de betalar för en tjänst som ger dem mervärde tillbaka. Det får inte handla om att skänka bort pengar.
En satsning på TFF och en ny arena borde rimligen koncentrera sig till att skapa en småskalig utmanare. En variant där det lokala näringslivet lyfter klubben till en nivå som andra mindre städer lyckats uppnå. I ett sådant paket måste också kommunen vara med från början, men det får inte betyda att kommunen får stå för de stora osäkra investeringarna.
Utgångspunkten bör vara att klubben och den kommersiella satsningen runt den ska driva och äga arenan. Då slipper också kommunen att i budgettider bli gisslan hos Svenska fotbollförbundet, som inte fattat att Trelleborg ligger där det ligger – typ 92 mil söder om Sundsvall, dit våren för övrigt anländer i april.