Annons
Nyheter

Låt dem inte ta bilen ifrån oss

Bilen är en fantastisk uppfinning. Den är en symbol för frihet och för välstånd. Men baksidorna, miljöpåverkan och skaderisker, är betydande. Dagens bilindustri skryter gärna med att den tar ett stort miljöansvar. Och visst, det finns bilar som ur miljösynpunkt är ganska okej.
Nyheter • Publicerad 24 mars 2004

Det är bara det att bilindustrin helst säljer annat. Det tog tio år för länge innan katalysatorbilarna blev standard i Europa. Det har betytt mycket för minskade utsläpp av de direkt hälsovådliga ämnena. Men det finns mycket kvar att göra. Så länge diesel och bensin är de huvudsakliga drivmedlen, så länge kvarstår miljöproblemen. I dag är koldioxidutsläppen i atmosfären ett av de stora miljöhoten, enligt de flesta forskarna på området. Exakt vilka och hur stora effekterna blir av en extra påspädning av den i sig livsviktiga naturliga växthuseffekten finns det ingen säker prognos på, men klart är att en förändring pågår. Växthuseffekten blir vår fiende i stället för vän. Det finns scenarior där dagens klimat är radikalt annorlunda om bara några årtionden. Förutom att det hos oss i Skandinavien kan bli varmare, mer regn och mindre snö, så riskerar vädersystemet att bli instabilare och överraska oss mer. Smältande polarisar kan medföra att havsnära områden läggs under vatten. Försök att bygga bort hoten kommer att kosta oerhörda pengar. Trafiken med diesel- och bensinmotorer är naturligtvis inte den enda boven, men en av dem. Den moderna bilindustrin möter redan krav från EU och från regionala regeringar, som i Kalifornien, men samtidigt verkar miljöarbetet vara underordnat annat. Miljöargumentet är helt enkelt inte tillräckligt tungt för att locka konsumenter, utan i stället går efterfrågan mot stora och tunga fordon med kraftiga motorer som drar mycket bränsle. De så kallade stadsjeeparna, som Volvos XC 90, är uppenbarligen en nödvändighet för att kunna vara ett prestigemärke på marknaden. Stadsjeepsinvasionen är ingen övergående trend, utan något som pågått länge USA och som vi bara sett början på i Sverige. Samtidigt har bilindustrin krav på sig att öka försäljningen av mindre bilar för att kompensera för bensinslukarna. Frågan är om man har möjlighet att klara av det. Våra svensk-amerikanska biltillverkare har till sin gamla säkerhetsimage lagt det sportiga. Det betyder att vanliga små familjebilar från Volvo och Saab i dag kan ha 220 hästkrafter under motorhuven och en acceleration av samma klass som de rena sportbilarna för bara 15 år sedan. Det är en orimlig prioritering. Framstegen borde helt ägnas åt att sänka bränsleförbrukningen, förbättra reningen och hitta alternativa energikällor. Den som älskar bilar blir kanske arg när det talas om inskränkningar i hästkrafter och högre bensinskatt. Det kostar redan i dag mycket med bil. Bensinskatten är redan hög. Men verkligheten är sådan att för att ge bilen en framtid krävs att just de som älskar den förstår att ställa miljökrav på det de köper. Klarar inte bilindustri och konsumenter av att prioritera rätt så måste någon göra det åt dem. Och bilen är en alldeles för bra uppfinning för att den ska tas ifrån oss. xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx Skamligt av regeringen Inget ont om biträdande finansminister Gunnar Lund, men till minneshögtiden för terroroffren i Madrid borde Sverige åtminstone skicka utrikesministern. DAGENS CITAT "Jag ville verkligen ha det där som ibland kallas för dra-åt-helvete-pengar men lika gärna kan heta integritet. Ingen skulle tala om för mig vad jag skulle göra". Förre Trelleborgsdirektören Rune Andersson förklarar i Veckans Affärer hur hans enkla bakgrund drev honom till att bli framgångsrik företagsledare och affärsman.

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons