Kultur är också konsumtion
Den lilla gumman läste på de Naomi Klein-inspirerade kultursidorna att det var dumt och osolidariskt att handla, så hon slutade köpa saker i affären. Likadant gjorde de andra i byn. Så fick affären lägga ned, de som jobbade där blev utan jobb, liksom de som arbetade i fabriken som tillverkat sakerna som såldes i butiken.
Svenskt näringsliv har just nu en reklamkampanj där annonserna utformats som små sagor. Budskapen är att företagaren måste få tjäna pengar, att den som är ung och sist anställd inte ska ha sämre anställningsskydd än någon annan och att vi ska fortsätta konsumera eftersom det är bra för alla. Självklart svarar DN Kultur och skribenten Malin Ullgren med en artikel i form av en saga om farbröderna i Kapitalistisk front, som inte bara är rika utan är det eftersom de är onda och suger ut hela världen. De får till och med skulden för att afrikaner drunknar i sina försök att ta sig in i Europa. En ytterst märklig koppling, men så ser nu verkligheten en gång för alla ut på DN kultur.
Svenskt näringslivs kommunikationschef Tove Lifvendahl, som ligger bakom kampanjen, menar att det hänger på var och en som konsument att värdera sina behov och köpa bra varor.
Det vore bättre om det också framgick tydligare av Svenskt näringslivs kampanj. Att handla är inte dumt. Men att uppmana folk till att handla för handlandets skull är knappast klokt.
Däremot ska naturligtvis de länder som är i en utvecklingsfas kunna konkurrera med låga löner och erbjuda folk i rikare länder varor till lägre priser. Frihandel är den bästa medicinen mot fattigdom.
Men all konsumtion handlar inte om varor. Det är inte främst prylar som svenskar behöver mer av. I dag är det tvärtom väldigt billigt att köpa sådant som hemelektronik och leksaker.
Betydligt mer svåröverkomligt är det att köpa tjänster av olika slag. Så fort det är människor inblandade i något som ska utföras blir det ofantligt dyrt.
Den lilla gumman borde ha möjlighet att i större utsträckning lägga sina sparade slantar på att sätta den där berömda guldkanten på tillvaron. Att få lite extra hjälp hemma, få avslappnande massage eller rent av spisa kultur. Ty även kultur ska konsumeras och är – håll i er – tillväxtfrämjande.
Eller hur DN kultur?