Konsumenten i centrum
Butiken har nu senast fått en praktikant med Downs syndrom som visar medarbetaren Ulfs trångsynthet. Reklamfilmen vill visa att fördomar fördummar. Ica i allmänhet däremot visar att reklam inte är allt och att all publicitet inte alltid är bra sådan.
Från köttfärsskandal till att ha fuskat till sig en bättre plats i pensionärsorganisations PRO:s årliga mätning om butikers prisnivå. De är visserligen inte ensamma, även Willys medger samma sak vid Dagens Nyheters prisgranskning som publicerades på onsdagen.
PRO:s granskning görs av organisationens medlemmar och redovisas helt opartiskt. Den har därför hög trovärdighet. Men bara så länge butikerna spelar med öppna kort och inte bara sänker priserna när PRO greppar kundvagnarna för att sedan höja dem igen.
Som konsument har man en del hjälpmedel för att göra upplysta val, de flesta kommer genom lagstiftning. Det finns exempelvis massor av regleringar för hur handeln får prissätta. Som butik måste man sätta ut jämförelsepriser, alltså per kilo eller liter.
När man som konsument handlar finns det också diverse märken som kan guida en mot det för en själv perfekta köpet. Rättvisemärkt, Svanen, nyckelhål, med mera.
Nyckelhålet är staten, alltså Livsmedelsverkets sätt att visa vilken mat som är bra. Numera finns det också i övriga Norden. Miljömärket Svanen är också nordiskt. Helt privat är dock Rättvisemärkt.
Skillnaden mellan dessa är inte helt uppenbara för den enskilda konsumenten. Det känns i någon mening tryggt att staten berättar vad som är nyttig mat – även om nyckelhålet bara berättar att en produkt är nyttigare än jämförelseobjekten – nyckelhålet betyder inte att varan är nyttig per se.
Det ideala vore om organisationer som PRO, Rättvisemärkt och andra av staten oberoende sammanslutningar blev ännu bättre på att granska tillsammans med journalister. Staten bör ägna sig att kontrollera så att vi medborgare, livsmedelsproducenter och försäljare följer lagen.
Däremellan ska staten strunta i moralen, den bör vi konsumenter själva stå för, gärna med vägledning från den uppsjö av organisationer som kan hjälpa oss på traven. Men i så fall gäller det att inte vara lika godtrogna som PRO.