Annons
Nyheter

Högt pris för att sälja JAS Gripen

Nyheter • Publicerad 28 februari 2007
JAS Gripen flyger högt – men med vilket bränsle? ARKIVBILD SCANPIXFoto: 

Förre statsministern Göran Perssons uttalande till Sveriges Radio rörande JAS-Gripen-affärerna säger egentligen allt:

"Jag har varit noga under alla de år jag har sålt, eller försökt hjälpa till att sälja det här flygplanet att säga högt och tydligt till alla att jag säljer inte flygplanet."

Annons

Vapenaffärer är snuskig business, och politiker deltar i det spelet. Ju mer de försöker förklara sin inblandning, desto löjligare blir det.

JAS-Gripen-projektet är ett av Sveriges mest kontroversiella och dyraste satsningar. Ett prestigeprojekt för lilla neutrala Sverige i en tid när det kalla kriget var som kyligast. Försvaret beställde en stor mängd plan, men när den politiska kartan ritades om så krympte flygvapnets behov rejält. I stället blev exporten viktigare för att få igen de omkring 100 miljarder kronor som satsats på flygbygget. Men att sälja ett udda svenskt plan på den internationella marknaden visade sig svårt.

Att få igenom en större affär var nyckeln för att få fler intressenter. Med paket av så kallade återköpsaffärer, med svenska investeringar i Sydafrika skulle det nyligen demokratiserade landet med en positiv inställning til Sverige falla för JAS-Gripen.

Sydafrikaförsäljningen – med den medieuppmärksammade Dr Alban-konserten utan besökare som tragikomiskt inslag, – hade aldrig blivit av utan Göran Perssons och Björn Rosengrens aktiva deltagande.

En annan Gripenaffär är hyresavtalet med Tjeckien, som SVT:s Uppdrag granskning följt upp. I tisdagens program avslöjade Tjeckiens förre utrikesminister och tidigare ordföranden i FN:s generalförsamling, Jan Kavan, att mutor var en del i affären. I tron att journalisterna var konsulter som skulle hjälpa till att avstyra en medieskandal, avslöjade Kavlan hur mutorna haglat in över de tjeckiska politikerna.

Mutorna bakas in i transaktioner via bolag i en kedja som gör dem svåra eller omöjliga att upptäcka.

Och svenska företag och politiker är förstås tillräckligt skickliga på att hålla sig så långt borta att det inte ska befläcka dem. Ingen känner till någonting. Eller hur ?

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons