Högre växel mot pågatåg
Det är Ulf Bingsgård (M) och Lars-Ingvar Ljungman (M) som gemensamt på nytt aktualiserar frågan om en utbyggd Trelleborgsbana vilket skulle innebära pågatåg till de två kommunerna.
I vår kommer regeringen att fatta beslut om en ny infrastrukturplan för 2010–2021. I den preliminära plan som Banverket tagit fram finns inte Trelleborgsbanan med. Därför är det bra att ständigt hålla processen rullande och påminna regeringen om att pågatåg behövs.
För att ytterligare stärka positionerna vill parterna, som i början av sommaren undertecknade en avsiktsförklaring om medfinansiering, gå vidare med ett avtal om genomförande. Förutom Trelleborg och Vellinge är Malmö, Region Skåne och Skånetrafiken villiga att gå in och hjälpa till med finansieringen av utbyggnaden.
Med ett konkret avtal ökar chanserna för att regeringen och Banverket fattar ett beslut om pågatåg till Söderslätt.
Det är inte bara de inblandade kommunerna som har mycket att vinna på en utbyggnad av Trelleborgsbanan. Det skulle gynna hela sydvästra Skåne och inte hindra den expansiva utvecklingen som för närvarande finns i regionen. Därför är pågatåg till Trelleborg också en nationell angelägenhet.
Förhoppningsvis kanske vi snart kan sjunga: Tingelingeling tåget går, hela vägen till Trelleborg.