Annons
Nyheter

Har vi rättvisa betyg i Trelleborg?

Nyheter • Publicerad 6 maj 2009
Själva skolan kommer att vara i fokus i den motion om en alternativ skola som Trelleborgs Skolparti ska lägga i höst.
Själva skolan kommer att vara i fokus i den motion om en alternativ skola som Trelleborgs Skolparti ska lägga i höst.Foto: Arkiv: Albin Brönmark 2008

Det finns kriterier i varje ämne för de olika betygsnivåerna. Problemet är att dessa kriterier alltför ofta tolkas olika. Varje lärare har sin tolkning och olika skolor har olika tolkningar. Detta är djupt olyckligt. Skolan blir orättvis för eleverna.

Det går inte att skapa ett betygssystem som leder till en fullständig rättvisa, men det går att minimera orättvisorna!

Annons

På varje högstadieskola bör det finnas utrymme för ständiga betygsdiskussioner inom ämnesgrupper och mellan ämnesgrupper. Dessutom bör det finnas utrymme för diskussioner mellan skolorna.

I många kommuner använder man förstaårsbetygen i gymnasiet för att identifiera skillnader i betygssättning mellan de olika högstadieskolorna. Skillnaderna görs sedan allmänt kända bland lärarna ute på skolorna. När detta görs så underlättar man en betygsutjämning mellan skolorna. För mig är det fullständigt obegripligt att man inte gör så i Trelleborg!

På nätet kan vi hitta en magisteruppsats, Slutbetyg i grundskolans år 9, skriven av Elisabeth Asplund och Björn Jensen. Här har man jämfört Trelleborgsbetygen i kärnämnena (svenska, engelska och matte åk 9) år 2004 med motsvarande betyg på gymnasiet år 2005. Uppsatsen är mycket intressant! Den visar mycket tydligt att, vid mättillfället, var betygsättningen mellan högstadieskolorna inte rättvis! Uppsatsen finns på skolförvaltningen. Den är känd bland rektorerna, men inte, såvitt jag vet, inom lärarkåren!

Hur kan man göra de lokala betygen rättvisa på en nationell nivå?

Via kärnämnena kan vi få en bild av var Trelleborg står! En ofullständig bild, men ändock en bild. Om vi utgår från de nationella proven så kan vi, sedan 2005, göra ganska meningsfulla jämförelser, Via en av skolverkets databaser kan man hitta slutbetygsavvikelser i förhållande till de nationella proven! Du kan titta på enskilda skolor, kommuner, och ett rikssnitt. År 2008 till exempel låg betygen i engelska 8,7 procent över provbetygen i riket. Inte orimligt enligt min mening.

Låt oss titta på meritvärdena (snittvärdet) i Trelleborg 2005–2008: 200, 199, 202 samt 204,5. Eftersom vi har de lokala betygsavvikelserna (betyg jämfört med provresultat) och rikssnittsavvikelserna för alla tre kärnämnena så kan vi göra ett experiment. Vi ändrar Trelleborgs slutbetyg i kärnämnena så att avvikelserna motsvarar rikssnittet. Då blir meritvärdena i Trelleborg 2005–2008: 204,5, 209, 202 samt 201.

Den sanna betygstrenden i Trelleborg är alltså nedåtriktad. Att tre ämnen kan påverka så mycket! Egentligen handlar det om två ämnen eftersom Trelleborg under hela perioden ligger ganska rätt i engelska, både totalt i kommunen och på de enskilda skolorna, vilket jag vill framhålla som något oerhört positivt.

Inom Spjutspetsskolans ramar sysslar man mycket med tämligen meningslösa administrativa frågor i stället för att fokusera på själva verksamheten. Min diskussion ovan är ett, av många, exempel på vad man borde syssla med.

Trelleborgs Skolparti kommer att lägga en motion under hösten 2009 om en alternativ skola för Trelle­borg. Fokus i motionen kommer att ligga på en sak; själva skolan.

Idag är det självklara inte självklart längre.

Annons

Claes Henriksson

Trelleborgs Skolparti

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons