Annons
Nyheter

Har Roffe tagit makten i Sverige?

Bonusar, optionsprogram och så mycket pengar och förmåner som möjligt till oss kompisar här på toppen. Det var 2000 och svenska toppdirektörer hade blivit fullständigt förblindade av sin egen förträfflighet.
Nyheter • Publicerad 14 oktober 2003

Samma namn i styrelse efter styrelse, samma motiveringar till orimliga bonus- och optionsprogram - men självdistansen, ansvaret och det verkliga uppdraget glömdes bort. De ville gärna kalla sig företagare och goda kapitalister, men företagare var de definitivt inte och om de var kapitalister så var de definitivt inte goda - utom möjligen mot sin egen plånbok. Bubblorna har spruckit en efter en, och när ikonen Percy Barnevik rasade samman så tog han närapå hela industrijuvelen ABB med sig. I fallet Skandia är det inte först och främst aktieägarna som fått betala för inkompetens, ryggklieri och roffaranda. Det är över en miljon vanliga svenska pensionssparare som blivit dragna vid näsan. Det är inte olagligt, inte ens omoraliskt att göra dåliga affärer. Men att utnyttja sin inkompetens till att förslösa sina pensionssparares eller aktieägares pengar är något helt annat än bara en dålig affär. I ett svenskt näringslivslandskap där det anonyma institutionsägandet dominerar, har ägarna varit fega nog att utse de gamla vanliga gubbarna till styrelse- och vd-poster, men inte modiga nog att ifrågasätta och hävda att lönekuvertet får vd för att alltid göra sitt jobb med företaget och aktieägarnas bästa för ögonen -- i det landskapet har roffarmentaliteten frodats. Rofferiet har i det närmaste blivit ett svenskt signum på alla nivåer, från den som lurar försäkringskassan eller reser i första och bästa klass bara för att företaget betalar, till politiker som låter skattebetalarna betala drycken till kräftorna, och näringslivstopparna som inte nöjer sig med fetlön och jättebonus utan helst ska ha lyxlägenhetsrenoveringen betald. Det handlar om en kapitalismens kris, eller snarare det anonyma ägandets kris. Flera av de stora svenska företagssuccéerna har det gemensamt att de har klara ägare och personligt ansvar. Ikea, H&M och Tetra Pak är några exempel. För den som tror på kapitalismen finns en tröst i bedrövelsen: skandalerna är ett bevis på att marknadsekonomin fungerar. Företag med roffare i täten får så småningom betala ett högt pris på varumärkesaltaret. Vem köper en försäkring i Skandia i dag? Skandia vill gärna förknippas med trygghet. Det finns inte tillräckligt med miljarder i reklamkampanjskassan för att få svenskarna att ta till sig den värderingen.

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons