Gymnasiet har hamnat fel
Av debatten, inte minst här i TA, kan man lätt få intrycket att problemen är likartade i alla Trelleborgs skolor men riktigt så har inte jag uppfattat det. Min referens är som centerns representant i skolnämnden samtidigt som jag sedan mer än 25 år arbetar som mattelärare på Komvux.
En gemensam nämnare är att införandet av spjutspetsskolan har lett till ökad arbetsbelastning för lärarna. Den stora risken är att detta går ut över undervisningens kvalité eftersom enda chansen att kompensera för nya arbetsuppgifter är att minska på lektionsförberedelser eller utvecklingsprojekt.
Spjutspetsskolan inom för- och grundskola är ett resultat av ett stort arbete där hundratals, kanske tusentals elever, föräldrar, skolpersonal och politiker deltagit. Jag och förhoppningsvis alla andra var mycket nöjda med resultatet så långt. Dock, en sak som uppenbarligen inte beaktades fullt ut, var att förändringarna kräver tid framförallt från lärarna. Att det skulle uppstå protester, speciellt vid denna årstid, var egentligen mycket förutsägbart eftersom lärare normalt är mycket trötta i slutet av terminerna och nu har arbetsbelastningen ökat ytterligare.
För att kompensera på förskolorna för den tid som tillkommer för föräldrakontakter kommer ytterligare personal att anställas. Jag är själv inte alls främmande för tanken att göra motsvarande på grundskolorna. Eftersom antalet elever inom grundskolan kommer att minska de närmsta åren är det enkelt att öka lärartätheten utan att kostnaden i absoluta tal ökar. Lite mindre undervisning per lärare ger också något färre elever för varje lärare att vara mentor för. Förhoppningsvis skulle detta göra att lärarnas ork och intresse för att fortsätta utveckla Trelleborgs skolor består.
När det gäller gymnasiet och komvux är problemet ett helt annat. Konstiga beslut som inte är förankrade på golvet har lett till att förtroendet för ledningen är så skadat att det näppeligen kan återskapas. Ett par exempel: För lärare i gemen känns ämnesfortbildning centralt för kunna utveckla lektionerna. När då detta förbjuds för att ersättas med mer eller mindre nyttiga föreläsningar är det många som undrar. Själv hade jag glädje av Anna-Lena Brundins show i augusti, men förmodligen hade mina elever haft betydligt större utbyte av om jag i stället fått deltaga i den enorma nationella satsning för matematiklärare som äger rum i Malmö i vinter.
Nästa exempel handlar om indragen "semester" för äldre lärare. Lärare som fyllt 55 år har under några år fått en extra semestervecka. När denna nu drogs in tillfrågades förvaltningschefen om det var tänkt någon kompensation för detta. Det häpnadsväckande svaret löd att det nya arbetssättet kompenserade veckan. Hur många arbetstagare tycker att utökade arbetsuppgifter är en rimlig kompensation för en förlorad semestervecka? Sista exemplet handlar om studietorgsarbete.
För ett par veckor sedan frågade en arbetskamrat om "barnet" fick komma på min torgtid för komvux. Hjälp kunde behövas i matematik och när detta programs mattelärare hade torgtid var eleven upptagen av andra lektioner. Exemplet lär inte vara unikt. Noteras bör att tidigare har det funnits mattestöd utanför undervisningstid så att i princip alla kunnat utnyttja det. Resultatet av allt detta uttryckte en kollega på följande sätt: Nu är det basic som gäller, inga nya projekt.
Min förhoppning är att trelleborgarna värnar om sina barn genom att till hösten rösta bort sittande regim. Ett troligt resultat är att vi då återgår till en gemensam skolnämnd och förvaltning varvid de största problemen torde försvinna. Notera att ingen inom oppositionen har skrivit under på lördagens annons i TA.
Leif Sjögren,
@05 Funktion olåst inget indrag:ledamot i centerns krets-
styrelse i Trelleborg