Grönt bränsle, inte gröna jular!
Får vi vänja oss vid gröna jular utan snö i framtiden? Ingen vet säkert men klimatfrågan och koldioxidutsläppen har utvecklats till att bli den stora energi- och miljöfrågan i vår tid.
80 procent av världens energiförsörjning är alltjämt fossilbaserad, så det återstår väldigt mycket att göra för att komma bort från kolet och oljan. Oljeberoendet är i dag störst på transportområdet, som står för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser.
Det är alltså en mycket stor men nödvändig utmaning att satsa på bränslesnålare fordon och att växla över från fossilbränsledrivna fordon till fordon som drivs av förnybara drivmedel.
En förutsättning för den starka tillväxt som nu sker på det här området i Sverige är de generella skattelättnader som gäller för förnybara drivmedel.
Det här tillsammans med sänkta förmånsvärden för tjänstebilar och olika andra miljöbonusar gör dessa drivmedel konkurrenskraftiga . Detta är goda politiska beslut för att ge marknadskrafterna hjälp på vägen.
De senaste månaderna har cirka 2000 miljöbilar sålts per månad i Sverige, vilket är cirka 10 procent av hela nybilsförsäljningen. Försäljningen av etanol, E85, ökar också kraftigt utöver den helt dominerande låginblandningen av etanol.
Oljebolagen och bensinmackarna känner av efterfrågan och möter den bland annat genom att snabbt öka antalet tankställen med etanol. För två år sedan fanns det färre än 100 tankställen med etanol, E85. I dag säljer 300 stationer etanol. Om ett år är det sannolikt minst dubbelt så många, 600 stationer.
Det finns också en växande produktion av svensk biogas. Även här ökar antalet tankställen.
Samtidigt pågår ett febrilt arbete med utveckling av andra förnybara bränslen från bioråvaror, där skogsprodukter är en oerhört spännande bas. Men det dröjer sannolikt ett antal år innan dessa kommer ut på marknaden.
När marknadskrafterna fungerar ska man akta sig för detaljregleringar. Ändå har regeringen och stöd partierna vänsterpartiet och miljöpartiet nu tvingat fram en tvångslag för fler etanolpumpar. Det vore klokare om regering och riksdag i stället ägnade mer energi åt att stimulera produktionen av förnybara drivmedel som kan täcka de växande behoven.
Det vore väldigt trist med massor av etanolpumpar men bristande tillgång på etanol.
Vilka mål ska Sverige då sätta upp för den fortsatta expansionen av förnybara drivmedel? Statsminister Göran Persson lovade i ett hastigt påkommet medieutspel vid s-kongressen i höstas att år 2020 ska vårt oljeberoende ha avvecklats. Men regeringen förefaller arbeta med dubbla budskap, ett utanför och ett i riksdagen.
På annat sätt kan man inte tolka uppträdandet när riksdagen den 16 december fastställde Sveriges mål för andelen förnybara drivmedel. Här följde regeringen nämligen, tillsammans med sina båda stödpartier, EU:s mycket försiktiga mål att sikta på att 5,75 procent av drivmedlen ska vara förnybara år 2010.
Centerpartiet har inte utlovat fullkomlig oljeavveckling till år 2020, men vi arbetar intensivt med rader av förslag för att främja snabbast möjliga expansion av förnybar energi och förnybara drivmedel.
Vi ville därför konkret höja regeringens försiktiga mål år 2010 till 8 procent, nästan 50 procent högre än vad regeringen föreslog.
Tyvärr stod vi från centerpartiet ensamma i riksdagen om uppfattningen att höja ambitionerna enligt ovan.
Ska det bli fart på alternativbränslena måste det till tydligare signaler och en mer målmedveten politik från flera partier i riksdagen.
Sven Bergström
Staffan Danielsson
riksdagsledamöter (c)