Annons
Nyheter

Griseriet i Östersjön

Frågorna kring oljeutsläppet vid Trelleborgskusten är hittills fler än svaren. TT-line har tagit på sig utsläppet i hamnen, men menar att den övriga oljan som nått eller hotat stränderna runt Trelleborg inte kommer från rederiets fartyg. Om ett par veckor vet vi mer.
Nyheter • Publicerad 23 januari 2004

Rederierna har ett stort miljöansvar och att de ska stå för kostnaderna för skador och utsläpp som de orsakar är, eller borde vara, självklart. Det oavsett om skadan är avsiktlig eller inte. Östersjön inte är något säkert hav. En bitter försmak av en stor katastrof fick södra Östersjön i somras när fartygen Fu Shan Hai och Gdynia kolliderade utanför Bornholm. Konsekvenserna blev tydliga vid de sydöstskånska stränderna och med de stora insatserna som krävdes. Bland annat engagerades tretton saneringsfartyg. Fu Shan Hai hade omkring 2 000 ton olja ombord, en del av det nådde ut i havet. Vilken beredskap hjälper mot en olycka med en oljetanker med upp emot 100 000 ton olja ombord? Minns oljekatastrofen med Prestige utanför den spanska kusten i november 2002. Liknande olyckor kommer med stor sannolikhet att hända igen. Frågan är vad man kan göra för att Östersjön inte ska drabbas. EU-kraven på dubbelskrov på oljetanker och fartyg med annan miljöfarlig last är en sak som förbättrar säkerheten. Med de baltiska länderna och Polen som EU-medlemmar blir Ryssland det enda landet med hamnar vid Östersjön som står utanför. Ryssland tillhör dock den internationella sjöfartsorganisationen IMO som har beslutat att tankerfartyg med enkelt skrov ska tas ur trafik före år 2010. Men inte heller dubbelskrov kan eliminera risken för den stora oljekatastrofen. Riskerna i Östersjön är större än i många andra hav. Miljöpartiet har föreslagit en särskild behörighet för fartygstrafik i Östersjön, folkpartiet har krävt lotsplikt för fartyg med miljöfarlig last. Om möjligt bör dessa eller andra krav genomföras skyndsamt. Kollisioner och andra incidenter inträffar ofta i Östersjön. Senast i går kolliderade en stor finlandsfärja med en annan mindre färja. Utgången blev lycklig, denna gång. Men normalt är olyckor bara en liten del av oljeutsläppen. Den stora delen av nedsmutsningen är fullständigt onödig, rent griseri. Samvetslösa rederiägare och kaptener som rengör sina fartyg från oljespill och andra gifter direkt i havet. Hundratals utsläpp av den typen görs varje år i Östersjön, och oftast kommer de skyldiga undan. Oljeutsläppen får särskild uppmärksamhet på sommaren när de hotar de populäraste badstränderna. Men följderna blir större än förstörda semestrar; fågellivet slås ut och havsbottnarna dör. Det är dags att sätta stopp för griseriet i Östersjön.

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons